Nemţii de la BMW pun deja pe maşinile pe care le produc o serie de componente produse în fabricile din România. Preh România este cel mai important furnizor de subansamble electrice și, în total, piese de la circa 50 de firme românești ajung pe mașinile bavareze. O uzină ar fi aproape de furnizori.
În octombrie anul trecut, un cotidian german scria că BMW ia in calcul construirea unei fabrici la Lugoj. Lucrurile aveau o logică. Lugojul este lângă autostrada ce va lega România de vestul Europei și transportul mașinilor s-ar face ușor.
Sunt argumente pro, dar la BMW calculele se fac altfel. Constructorul german nu s-a extins în Est, așa cum au făcut alți confrați. Are șase uzine de asamblare în Europa, în Germania patru şi în Marea Britanie două, în care produce Mini și Rolls Royce. Cel puțin în Europa au ținut la eticheta de „BMW făcut în Germania”.
Grupul are în plan creșterea producției, dar Europa încă nu vine cu un plus de cerere. Și BMW și-a facut un obicei din a se duce cu uzinele pe continentul care generează creștere. Așa s-a concentrat mult pe cele două Americi.
În urmă cu circa două luni, oficialii BMW au negat orice informație despre o eventuală aventură estică. Grupul nu este interesat sa deschidă o fabrică în Europa Centrală și de Răsărit.
Cu trecerea timpului, se adună foarte multe zvonuri despre o uzină BMW. Chiar și negate oficial, un lucru obișnuit în marile grupuri, succesiunea informațiilor nu poate fi ignorată.
Ce oferim investitorilor?
Noi tot visăm aici la BMW, la Mercedes, dar ar cam trebui să deschidem ochii să vedem ce avem de oferit acestor posibili investitori. Oamenii de afaceri germani pe care-i aşteptăm aici l-au cam tras de mânecă pe premierul Victor Ponta când a fost în vizită în Germania. Aceştia s-au plâns de lipsa autostrăzilor din România, nivelul ridicat al birocraţiei din administraţie, dar şi de plata târzie a facturilor aferente lucrărilor executate. Firmele germane au de recuperat de la statul român peste 100 de milioane de euro. Există însă şi o veste bună: datoriile statului român faţă de firmele germane se ridicau anul trecut la 250 milioane euro.