Distracţie, distracţie şi iarăşi distracţie! Acesta este cuvântul de ordine la una dintre cele mai mari companii din lume, Google. Unul dintre cele mai râvnite locuri în care oamenii îşi doresc să muncească, cei de la Google au înţeles un lucru simplu: bună dispoziţie şi serviciul merg mâna în mâna.
Şi în România lucrurile încep, uşor, uşor, să se schimbe. Este un început timid, dar promiţător! Companiile trebuie să facă faţă noilor tendinţe de lucru impuse de angajaţii tineri cunoscuţi drept „generaţia Y”.
„Valorile generaţiei Y sunt valori care ţin de libertate, ţin de a primi un teritoriu cât mai mare de responsabilităţi, ţin de noţiunea că au nevoie să se identifice cu locul de muncă pe care îl au şi ţin de faptul că au nevoie de relaxare şi de un mediu prietenos şi drăguţ în care să combine viaţă privată cu viaţă profesională”, spune Ilinca Păun.
Ilinca Păun conduce cea mai importantă companie de consultanţă imobiliară din România, prima care a pus în aplicare „the Y office”, un birou construit integral după criteriile generaţiei Y.
Gabi Blăniţă are numai 24 de ani, dar învârte pe degete contracte de sute de mii de euro. Crede că la muncă este important să te simţi bine, să fii destins. Un birou colorat este binevenit, dar după părerea lui nu e cel mai important lucru.
„Biroul e doar fundaţia, biroul e o chestie pe care construieşti. Mai departe, oamenii sunt creativi”, spune acesta.
La 26 de ani, Oana Drumea este de părere că un loc de muncă vesel contează foarte mult atunci când îţi petreci cea mai mare parte a timpului la birou.
„E că şi când m-aş duce la liceu să mă întâlnesc cu prietenii şi e o stare generală de optimism”, spunea ea.
„Mutarea” către un spaţiu mai creativ de lucru a făcut-o şi-o companie de asigurări de viaţă cu sediul în inima Bucureştiului. Cu toate astea, spiritul sobru nu a dispărut în totalitate.
„Schimbarea s-a datorat ,în primul rând, unei modificări de cultură. Spaţiile sunt deschise, oamenii sunt mult mai apropiaţi”, spune Theodor Alexandrescu, CEO.
Însă cea mai inventivă când vine vorba de spaţii lucru nonconformiste s-a dovedit a fi o companie de IT.
În compania de IT, Lorand Condrache este la primul lui loc de muncă. „Vin de plăcere şi stăm aici de plăcere, mai mult”, spune acesta.
Tinerii îşi doresc un alt fel de-a face treaba, lipsit de constrângeri şi reguli în care nu cred. Ei vor spaţii în care şi imaginaţia lor să fie pusă la lucru.
Şi pentru cei care lucrează pe cont propriu un spaţiu care să îi inspire îi ajută să dea randament mai mare în afacerea pe care o au.
Deşi despre freelanceri se crede că pot munci oriunde, oricum, realitatea arată că, pentru unii, biroul rămâne un mediu necesar.
Dacă eşti liber de contract, dar vrei să ai în continuare resursele unui loc de muncă tip corporaţie, poţi să îţi închiriezi, cu ora, ziua sau luna locul de muncă.
„Eu vin în fiecare zi şi nu trebuie să vin în fiecare zi, nu este un serviciu, nu am cartelă, nu pontez, dar vin în fiecare zi şi aproape de fiecare dată îmi schimb locul. Într-o zi sunt la fereastră, în altă zi sunt lângă bucătărie, în altă zi sunt la birou cu foarte mulţi colegi”, afirmă Adriana Ancuţa, antreprenor.
Adriana Ancuţa are afacerea ei. După ce a încercat să lucreze din cafenele şi terase, şi-a dat seama că tot biroul clasic este cel mai util. Chiar dacă atmosfera este cea a unui loc de joacă.
„Cred că spiritul oamenilor cu inţiativă ţine foarte mult de a menţine un frumos şi un spirit al frumosului în viaţă ta. Şi asta înseamnă atunci inclusiv culoare, culoare în spaţiul în care lucrezi, noutate, inovare şi e fain să le vezi în practică, lângă ţine, zi de zi”, susţine Oana Păun, cofondator Impact Hub.
Libertate în acţiune, imaginaţie în decizii şi responsabilităţi care să le dea încredere în propriile forţe! Cam aşa arată mediul de lucru pentru „generaţia Y”. Din ce în ce mai mult companiile înţeleg că angajaţii fericiţi îi ajută să aibă afaceri mai prospere. Şi că totul e mai simplu atunci când muncă pare o joacă.