De la Jimbolia la Timișoara trenurile sunt pline cu navetiști. Oamenii vin la muncă și, cu toate acestea, CFR a renunțat la rută, căci încasările erau proaste.
Sau, cel puțin văzute de la București, așa păreau. Adevărul este că mulți mergeau cu nașul.
Anul trecut, peste 500 de kilometri de cale ferată numai din județul Timiș au fost concesionați către operatorul Regiotrans. Printre ele, și ruta Jimbolia-Timișoara, folosită de navetiști. Iar la privat ruta s-a dovedit a fi foarte profitabilă.
Nu a fost nicio problemă până în luna martie a acestui an, când Autoritatea de Siguranță Feroviară a retras licența de funcționare a Regiotrans. Operatorul privat și-a reluat activitatea în aprilie, dar a renunțat la mai multe rute.
Între Jimbolia și Timișoara, vreme de câteva luni, niciun tren nu a mai circulat, iar oamenii s-au descurcat cum au putut, cu diferite rate, microbuze sau autobuze.
CFR Călători a reintrodus câteva trenuri pe acest traseu în luna iunie și decizia pare să fi fost una bună. Atât de bună încât, încurajată de această primă reușită, CFR va relua traficul pe mai multe rute abandonate de Regiotrans.
De la 1 ianuarie, va exista un tren care duce de asemenea navetiști între Târgoviște și Pietroșița. Până acum, de la București se putea ajunge cu trenul doar până la Târgoviște. Pentru restul drumului, cel mai la îndemână pentru un călător era să ia o rată locală.
Alte localități între care se va putea circula cu trenul sunt Pitești - Curtea de Argeș, Caracal - Corabia sau Roșiori - Zimnicea, însă CFR așteaptă pentru acestea acordul Ministerului Transporturilor.
Pe termen mediu și lung, CFR va putea câștiga mai mulți bani din bilete și subvenții. Acestea se calculează în funcție și de distanțe, dar și de numărul călătorilor.
Târziu, oficialii români au recunoscut faptul că CFR pierdea subvenția pentru că prea mulți români circulau cu nașul, în vreme ce un operator precum Regiotrans declara că trenurile sale circulă pline ochi, încasând subvenții nemeritate. Unul dintre patronii Regiotrans este anchetat pentru că ar fi primit ilegal subvenții de 182 de milioane de lei, în vreme ce partenerul său de afaceri s-a sinucis în toaleta unui avion din America de Sud.
CFR Călători a renunțat în ultimii ani la rute care însumau 11 milioane de kilometri. Evident, compania a avut nevoie de tot mai puțin personal, așa că reluarea traficului pe o parte din fostele rute poate însema că restructurarea CFR Călători va aduce mai puține concedieri.