Piaţa distribuţiei de carburanţi este dominată de cinci mari jucători. Preţurile afişate de fiecare dintre ei sunt apropiate, ceea ce a ridicat de multe ori suspiciuni. Însă este o piaţă uriaşă cu o valoare anuală de 9-9,5 miliarde de euro.
Consiliul Concurenţei vrea ca felii din acest mare tort să ajungă şi la jucători mai mici care să apară pe piaţă. Bogdan Chiriţoiu, preşedintele instituţiei, susţine că fiind puţini jucători nici nu e nevoie să se înţeleagă, intervine comportamentul imitativ, care nu poate fi sancţionat. Iar pentru a pune lucrurile în mişcare, Consiliul va veni cu câteva recomandări în acest an pentru a creşte concurenţa. Ideea este de a face mai uşoară procedura de înfiinţare a unei companii de distribuţie.
„Nici nu au nevoie să se înțeleagă, intervine comportamentul imitativ, care nu poate fi sancționat. Aici, ca să mai relaxăm lucrurile, o să venim cu niște recomandări anul acesta, să încercăm să creștem concurența în piața benzinăriilor”, a spus Bogdan Chiriţoiu.
Va fi totuşi complicat cu procedurile. O companie trebuie să respecte foarte multe reguli pentru că e un produs accizabil şi e nevoie de antrepozit fiscal. Iar achiziţia de la rafinărie pentru a duce direct în staţie e nerentabilă ca afacere.
Petrom este grupul cu cea mai mare pondere a benzinăriilor şi cel care dă tonul mişcărilor de preţ, după care se iau şi ceilalţi jucători. Deţine un sfert din benzinăriile din ţară.
În România, benzinarii independenţi au pierdut jocul. Dacă în urmă cu 15 ani deţineau 45% din staţii, acum au ajuns la o treime din cele peste 2.000 existente. Şi este vorba de prezenţa fizică, căci la capitolul vânzări sunt responsabili pentru mai puţin de 10% din totalul pieţei. Au pierdut chiar şi pe mâna lor, din cauza calităţii slabe a carburanţilor.
O soluţie ar putea fi extinderea staţiilor deţinute de marile lanţuri de magazine. În Occident sunt foarte multe companii care s-au dezvoltat în acest fel. Aceeaşi strategie era promisă de Carrefour în România, dar deocamdată s-a oprit la o singură locaţie.
În alte ţări, pe lângă lanţurile marilor grupuri petroliere există distribuitori regionali. Poate fi o variantă şi pentru România. E vorba de jucători de talie medie pentru că cei mici sau staţiile independente nu pot rezista. Tocmai prin preluarea unui astfel de jucător regional a pătruns Rompetrol în Franţa. În urmă cu opt ani a cumpărat un jucător regional, Dyneff, cu o bună poziţie în Provence.
Petrom domină piaţa distribuţiei cu 545 de staţii. La distanţă destul de mare se află Rompetrol cu 405 puncte de desfacere. Pe locul trei se află Lukoil cu 304 benzinării, urmată de MOL, care, după preluarea reţelei Agip, a ajuns la 190 de staţii.
În creştere ca prezenţă sunt doi jucători ceva mai noi, Socar şi Nis-Gazprom. Compania azeră are în plan să ajungă la 300 de unităţi în România, însă deocamdată are doar 32 de staţii.
În urmă cu trei ani, toţi jucătorii de top, inclusiv Agip, au fost amendaţi de Consiliul Concurenţei cu 205 milioane de euro pentru că s-ar fi înţeles între ei să elimine un sortiment de carburant.