Fără taxele puse de stat, un litru de benzină ar costa mai puţin decât o sticlă de apă plată. Dacă scoatem TVA-ul, acciza şi supraacciza introdusă anul trecut de stat, un litru de benzină ar costa doar 2 lei şi 20 de bani. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă aproape 60% din preţul final.
În acest moment, ponderea taxelor în preţul final al carburanţilor este cea mai mare din ultimii şase ani. Astfel, degeaba preţul petrolului a scăzut pe plan internaţional la mai puţin de 60 de dolari pe baril. Accizele introduse de guvernanţi fac aproape imposibilă ieftinirea benzinei şi motorinei sub 5 lei pe litru.
Preţul benzinei fără taxe este mai mic decât în 2011, însă de atunci Guvernul a majorat la fiecare început de an valoarea accizei aplicată combustibililor, iar anul trecut a introdus şi o suprataxă de 7 eurocenţi. Înainte de fiecare scumpire, în faţa benzinăriilor s-au format cozi. Aşa a fost şi când preţul carburanţilor a ajuns la 6 lei pe litru.
După zeci de scumpiri anuale, în iunie 2014, carburanţii au atins cea mai mare valoare din istoria României. În România, cel mai scump sortiment de carburant a depășit valoarea de 7 lei pe litru.
Statul şi-a propus să încaseze 490 milioane de euro din supraacciza de 7 eurocenti introdusă în aprilie, iar de anul acesta, suma să ajungă la jumătate de miliard de euro.
Cu aceşti bani, fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea să finanţeze construcţia a aproape 700 de kilometri de autostradă.
Din păcate, banii încasaţi au fost mai puţini decât înainte de introducerea taxei, iar autostrăzile întârzie să apară.