Până la sfârşitul lunii aprilie, autorităţile române trebuie să cadă la o înţelegere cu Bechtel în privinţa despăgubirilor pe care le cer americanii. Discuţiile au început în urmă cu trei săptămâni şi nu sunt deloc uşoare.
„Dacă va fi o poziţie divergentă în legătură cu sumele pe care dânşii înţeleg să le primească şi cu sumele pe care înţelegem noi să le dăm, vom prezenta într-un proces verbal această poziţie divergentă în faţa Guvernului României şi acesta va lua o decizie dacă mai continuăm negocierile, daca mergem la arbitraj. Nu poate fi vorba de renegociere, pentru că problema nu e firma Bechtel sau contractul, ci modalitatea de finanţare”, a declarat Dan Şova, ministrul delegat pentru marile proiecte de infrastructură.
Pentru rezilierea contractului, statul trebuie să plătească despăgubiri, a căror sumă rămâne deocamdată necunoscută. Constructorul mai cere şi 50 de milioane de euro, pentru tronsonul Suplacu de Barcău-Borş. Există voci care susţin că statul iese încă o dată păgubit din relaţia cu Bechtel, după ce în nouă ani i-a plătit acestei companii 1,3 miliarde de euro pentru doar 52 de kilometri de autostradă. În aceste condiţii, preţul pe kilometrul construit s-a ridicat la 25 de milioane de euro, faţă de numai cinci, valoarea negociată iniţal.
Unii politicieni propun deschiderea unei anchete parlamentare. „Este jenant că până acum, de zece ani, nimeni n-a venit cu un raport cu atâtea instituţii de control despre ce s-a întâmplat acolo. Trebuie să vă pregătiţi cu o formă de raport cum a fost posibil. Vă dau un exemplu clar: Petrom, discuţie aprobată de Parlamentul României, două comisii de anchetă, una în 2006, una în 2009, s-au dat răspunsuri clare”, a spus senatorul UNPR Şerban Mihăilescu.
Paradoxal este că Bechtel ar putea participa în continuare la construirea autostrăzii, după rezilierea actualului contract, însă în cu totul alte condiţii.
„După ce schimbăm modalitatea de finanţare şi organizare a licitaţiei pentru construcţia acestei autostrăzi în concesiune sau ppp, Bechtel este binevenit să liciteze alături de alţii care vor fi interesaţi de construcţia autostrăzii”, a spus Dan Şova.
Până la găsirea unui nou constructor, lucrările vor trebui conservate, iar şantierele vor trebui păzite. Asta înseamnă alţi bani cheltuiţi de la buget.
Autostrada Transilvania
Începutul lucrării ... 2004
Termenul de predare ... 2012
Lungimea planificată ... 415 km
Tronson dat în folosinţă ... 52 km