Românii muncesc ca să mănânce. În ciuda reducerii TVA-ului la alimente și a creșterii salariilor, 30% din cheltuielile unei familii se duc pe mâncare şi sucuri. Dacă adăugăm şi carburanţii, pentru că sunt puţini cei renunţă la mersul cu maşina la muncă, şi taxele, rezultatul este că românilor le rămân puţini bani după o lună de muncă.
România este pe primul loc în Europa, potrivit datelor Eurostat, în ce priveşte ponderea cheltuielilor cu mâncarea. De vină sunt salariile încă mici comparativ cu cele din alte state europene, deşi preţurile sunt în unele cazuri la fel. Aşa că mulţi caută alimente mai ieftine, dar mai slabe din punct de vedere calitativ.
„Nu dăm mai mult decât Europa în medie, preţurile sunt la jumătate şi salariile cam tot acolo. Suntem o societate cu o pondere importantă a celor săraci, clasa mijlocie în schimb trăieşte din ce în ce mai bine”, a explicat analistul economic, Adrian Mitroi.
Astfel, românii cheltuie anual pe produse alimentare 14 miliarde de euro, potrivit unei firme de cercetare a pieţei. Cehia, o ţară cu o populaţie de două ori mai mică, are o piaţă alimentară de 13,3 miliarde de euro.
Pâinea noastră este cea mai ieftină din rândul statelor comunitare, dar suntem pe locul al treilea în funcţie de preţul cărnii şi aproape de media europeană dacă discutăm despre legume sau lapte.
Ca să facă faţă, cele mai multe familii au redus cheltuielile cu sănătatea sau educaţia, dar nu au renunţat la concedii sau la maşină. Institutul de Statistică arată că până la 8 procente din cheltuieilile unei familii se duc pe carburanţi, adică o treime din suma alocată mâncării.
„Probabil că aducem şi o frustrare din spate, am răbdat mult în ultimii ani. O nouă generaţie, când va veni va conta mai mult în economia generală, va merge mai mult cu metroul, va fi mai conştientă de mediu, va fi mai conştientă de timpul petrecut în maşina personală şi va renunţa la ceea ce astăzi pare bun va începe să semene cu ce se întâmplă în Europa”, a explicat analistul ecnomic, Andrei Mitroi.
Mai bine decât România stau şi ţări precum Bulgaria sau Polonia, unde 19%, respectiv 17% din cheltuieli sunt cele cu mâncarea şi băuturile răcoritoare. O gospodărie din Marea Britanie alocă mai puţin de 9% din venituri pe alimente şi sucuri.