Noua tendință în America: mall-urile fără chiriași
Mall-urile mor în ţara care le-a inventat. Americanii încep să se obişnuiască cu imaginea mall-ului abandonat sau gol pe jumătate. Estimarea e că în 2017 s-ar putea închide mai multe magazine decât în 2008 când lovea criza şi deja de la lună la lună din retail dispar zeci de mii de joburi. Nu e însă neapărat o veste rea, sau cel puţin nu pentru toată lumea.
Mall-urile fără chiriaşi sunt mall-uri uşor de cumpărat. În timp ce marile lanţuri comerciale îşi închid magazinele, iar în mall se înmulţesc vitrinele goale, investitorii imobiliari stau şi aşteaptă. E doar o chestiune de timp până când clădirile cu tot cu terenul de sub ele pot fi cumpărate ieftin. Băncile taie deja finanţarea mall-urilor fără pretenţii aşa că acestora le ajunge rapid cuţitul la os.
Dacă momentan sunt ţinte uşoare pentru investitorii care visează să le cumpere jos, să le reabiliteze şi să le readucă pe plus, pe termen lung în cazul multora unica soluţie e demolarea.
În următorii zece ani se vor închide sau transforma cel puţin 20% dintre mall-urile Americii, estimează Cowen Research. Deja unii investitori se gândesc să transforme centrele falimentare în clinici medicale, spaţii de birouri sau chiar hoteluri. Alţii încearcă să se folosească de atuurile pe care mall-ul le are în faţa magazinelor online.
Cum pe internet retururile sunt tot mai des gratuite iar argumentul posibilităţii de a proba o haină înainte de a cumpăra nu prea mai ţine, mall-urile şi-au amintit că, faţă de site-uri, ele au parcare. Au început să monteze corturi de circ, să organizeze concerte şi evenimente culturale, dar asta tot nu garantează că oamenii mai şi intră înăuntru.
În ultimul an acţiunile operatorilor de mall-uri au scăzut cu aproape o cincime. Şi nu e niciun semnal care să arate că ele s-ar mai putea întoarce la gloria de altădată. Într-o Americă în care aproape jumătate dintre familii au abonament la Amazon Prime, mall-ul rămâne o amintire a altor boom-uri economice.
Şi totuşi, să li se cânte acum prohodul ar putea fi exagerat. Ca-n orice piaţă, şi aici se face selecţia naturală, iar unele mall-uri sunt îndeajuns de puternice să supravieţuiască. Sunt mall-urile care se adaptează. Care nu mai vând haina, ci experienţa. Deja ponderea magazinelor de haine a coborât de la 70% la doar 50%, iar cea a restaurantelor s-a triplat. Mall-ul e tot mai mult despre filme, fitness şi mâncare şi tot mai puţin despre haine şi pantofi. Estimarea este că centrele comerciale premium vor continua să atragă vizitatori indiferent de avansul din online. Însă doar o şesime din suprafaţa comercială a Americii e ocupată cu magazine de înaltă calitate.
Celelalte riscă să dispară odată cu locurile de muncă pe care le-au creat.
Tranziţia e dureroasă, însă problema acum nu e că americanii îşi doresc prea puţin să meargă la mall, ci că au construit prea multe în trecut.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News