Concluziile unei firme care a optat pentru Split TVA: Trezoreria nu e pregătită, termenele nu pot fi respectate

Data actualizării: Data publicării:
birou anaf

Ernst & Young (EY) România, una dintre puținele firme care au optat pentru plata defalcată a TVA, a identificat mai multe probleme curente în aplicarea măsurii, la două săptămâni de la introducerea ei. Indisponibilitatea funcționalităților online și faptul că Trezoreria nu este pregătită pentru Split TVA sunt doar două dintre constatări.

EY România a optat pentru plata defalcată a TVA de la 1 octombrie, iar în cele două săptămâni scurse de atunci societatea de consultanță financiară a constatat mai multe probleme, potrivit liderului departamentului de asistenţă fiscală şi juridică din cadrul EY România, Alex Milcev.

Una dintre ele este că tranzacţiile prin contul de trezorerie necesită prezenţa fizică la sediul trezoreriilor, deoarece funcţionalităţile online promise nu sunt disponibile.

Colegii noştri au fost martorii unor situaţii suprinzătoare, în timp ce aşteptau la coadă la sediile trezoreriei (în loc să rezolve totul online în 5 minute): nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil. Motivul invocat a fost similar cu cel invocat şi de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite”, a declarat Milcev, printr-un comunicat de presă.

Totodată, adaptarea la cerinţele sistemului de plată defalcată a TVA a mărit timpul de lucru al departamentului financiar, în funcţie de complexitatea operaţiunilor.

„Până la finalul perioadei de tranziţie, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară şi poate creşte riscul de eroare (acest risc e direct proporţional cu numărul de plăţi şi încasări). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA sunt extrase şi plătite manual, în prezent”, se arată în comunicat.

În cazul retragerii banilor din contul de TVA, sumele disponibile au o utilizare limitată, iar procedura pentru retragerea acestor sume în contul curent a fost adoptată săptămâna aceasta.

„Astfel, nu am reuşit să testăm respectarea termenului de 3 zile lucrătoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA în contul curent. În cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (de exemplu credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, în cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesară accesarea unei linii de credit, atrăgând costuri suplimentare”, a declarat Milcev.

EY România a anunţat că susţine eliminarea aplicării obligatorii a plăţii defalcate a TVA sau implementarea unor măsuri alternative: amânarea obligativităţii plăţii defalcate a TVA până la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea opţională într-o formă simplificată.

Split TVA a fost introdusă opțional de la 1 octombrie, urmând să devină obligatorie de la 1 ianuarie. Premierul Mihai Tudose a anunțat însă că măsura va fi „nuanțată”. Ultima variantă lansată public este că plata defalcată a TVA ar urma să se aplice doar firmelor aflate în insolvență, în faliment, celor care înregistrează datorii în plata TVA și companiilor cu capital de stat.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri