În primul trimestru, peste 2.800 de români s-au plâns la ASF că firmele de asigurări îi despăgubesc cu întârziere.
„Am stat de vorbă foarte serios cu acţionarii, cu membrii conducerii executive a Euroins. Nu sunt unde trebuie. Noi ne aşteptăm ca această infuzie suplimentară de capital să meargă în primul rând pe plata pagubelor”, a declarat Mişu Negriţoiu, preşedinte Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Cu alte cuvinte, firmele de asigurări plătesc daunele cu întârziere. Lucru confirmat și de service-urile din țară care aşteaptă şi o jumătate de an pentru a-și primi banii.
„Dacă depăşeşte 1.000 de euro ne putem aştepta că va dura mai mult de 3 luni până intră banii şi motivele invocate sunt că lipseşte un act şi suntem atât de mult plimbaţi că trec trei luni, şase luni şi chiar un an până recuperăm banii”, a spus Victor Miron, proprietarul unui service auto.
Nu este singura companie cu probleme. ASF ia în calcul inclusiv falimentul Astra și a gândit un plan de avarie dacă firma nu-și revine. Clienții vor fi despăgubiți din Fondul de Garantare a Asigurărilor. Acționarii Astra trebuie să aducă 110 milioane de euro pentru redresarea financiară.
Carpatica trebuie să aducă și ea bani de la acționari pentru a ieși din probleme. ASF spune că problemele pieței vin din faptul că unele companii practică prețuri de dumping, jumătate față de cât ar trebui. Cu alte cuvinte, polițele RCA ieftine ar trebui să se scumpească masiv.
„Problema noastră e una a competiţiei pe preţuri şi a discounturilor eventual deşănţate. Adică eu am văzut companii care vând şi la jumătate din media primei brute pentru RCA. Asta nu e practică comercială sănătoasă”, a adăugat Mişu Negriţoiu.
Problemele financiare ale companiilor vin și din comisioanele mari pe care le primesc brokerii și angajații din asigurări. ASF vrea să plafoneze discount-urile și costurile companiilor. La noi, costurile asiguratorilor sunt mai mari decât veniturile cu 10%.