Restructurările anuntate la Tarom au ridicat tensiunea sindicatelor, care ameninţă cu grevă.
„Se acutizează şi îngrijorarea noastră este că în noua conducere tenta este de a distruge şi desfiinţa întreprinderea. Lipsa unei siguranţe în perspectivă va duce atât la declanşarea conflictului de muncă cât şi la nesiguranţa în domeniul transportului”, a declarat Bogdan Hossu, preşedintele sindicatului Cartel Alfa.
După calculele Consiliul de Administraţie, organigrama trebuie redusă cu 600 de oameni, în condiţiile în care salariul mediu brut al unui angajat TAROM este de 4.800 de lei pe lună, iar costurile cu personalul reprezintă circa 16% din cheltuielile companiei.
Asta ar însemna ca TAROM să funcţioneze cu 1.600 de angajaţi şi nu 2.200 câţi sunt în prezent.
De cealaltă parte, sindicaliştii spun că şi aşa cursele TAROM au un deficit de personal.
„Avem companii cum e AirFrance sau Lufthansa care au câte 180 de salariaţi per avion, la TAROM sunt 90. Mai dăm încă 5 afară şi putem să plecăm acasă. Se va întâmpla ca la Oltchim, ca la CFR”, a spus Aurel Curdov, secretarul general al Sindicatului Naţional Tehnic Tarom.
În viziunea actualei conduceri, o altă soluţie de redresare financiară ar fi externalizarea serviciilor tehnice TAROM. Ceea ce ar însemna că aeronavele vor fi reparate de o firmă, nu de angajaţi. O altă măsură respinsă de sindicate.
„Este primul pas către desfiinţarea companiei. Malev aşa a început, cu externalizarea serviciului tehnic, Sabena la fel. Operatorul va avea apoi de făcut un contract cu această direcţie tehnică și preţurile sigur vor fi mai mari”, a afirmat Octavian Iosif, preşedintele Sindicatul Piloţilor de Linie din România.
În ultimii patru ani, TAROM a acumulat pierderi de peste un miliard de lei și a transportat din ce în ce mai puţini pasageri, în jur de două milioane anul trecut, cu 5% în scădere față de 2011.