Analiză Business Club. Printr-un nou contract, Poșta ar putea primi mașinile pe care le-a folosit în ultimii ani

Data publicării:
posta masini

Poșta Română a anunțat cea de-a patra achiziție de mașini din acest an, iar detaliile din anunț strigă a disperare financiară. Compania va casa 132 de mașini prin programul Rabla și tichetele în valoare de aproape 200.000 de euro ar urma să fie avansul pentru noile achiziții. Poșta ar urma să plăteasc în următorii trei ani 1,6 milioane de euro într-un contract de leasing pentru 132 de vehicule noi.

Poșta a mai organizat două licitații pentru cumpărare a 732 mașini în leasing în prima parte a acestui an. 607 de autovehicule vor fi furnizate de Porsche România printr-un contract pe trei ani în valoare de 8,2 milioane de euro. În anunțul de licitație este specificat că achiziția este pentru autoturisme noi sau second hand, un amănunt ce se poate dovedi semnificativ în hățișul de contracte.

A doua licitaţie pentru 125 autoturisme și valoare estimată la 1,6 milioane de euro a fost anulată din cauza unor nereguli. În august a mai fost lansată o licitație de jumătate de milion de euro pentru 35 de autoutilitare, iar câștigătorul va fi anunțat în octombrie.

Puse cap la cap, aceste achiziții deja făcute sau în desfășurare, ar ieși că Poșta Română ar urma să aibă 774 de mașini noi. O cifră destul de apropiată de parcul auto de circa 880 de mașini. Practic, Poșta își reînnoiește parcul auto. Care, de fapt, nu mai există. Acesta era compus în cea mai mare parte din vehicule luate pentru perioada 2009-2013 în leasing operațional, un contract care presupune de fapt folosirea fără drept de proprietate a vehiculelor.

Achiziția s-a făcut în 2008, pe finalul de mandat al guvernului Tăriceanu. Era vorba de un contract de leasing de aproape 20 de milioane de euro cu Porsche Mobility. E o firmă din același grup cu Porsche România, cu care s-a încheiat contractul de leasing financiar pentru 607 autovehicule în acest an. Și în acest context devine extrem de important acel amănunt de la licitație, anume achiziție de vehicule noi sau second hand.

Practic, Poșta, prin noul contract, ar putea să primească mașinile pe care le-a folosit în ultimii ani. Și este destul de plauzibil acest scenariu dat fiind că prețul mediu de achiziție la contractul încheiat cu Porsche în acest an este de 13.500 de euro, iar majoritatea covârșitoare a mașinilor, peste 500, sunt autoutilitare.

O furgonetă de dimensiunile celei folosite de Poștă costă în jur de 25.000 de euro. Numai că Poșta Română deja a cam plătit acele mașini. La contractul încheiat cu Porsche Mobility în 2008, prețul mediu al unei mașini a fost de circa 27.600 de euro. Și nu a fost practic cumpărarea unei mașini, ci doar folosirea ei, e drept cu anumite beneficii ale leasingului operațional, cum ar fi service și asigurări acoperite de firma de la care s-a contractat.

Contractul din acest an este de leasing finaciar, ceea ce înseamnă că Poșta va avea dreptul să devină proprietar al vehiculelor după trei ani. Dar ar putea ajunge proprietar pe mașini vechi până la șapte ani și care în total ar costa peste 40.000 de euro bucata. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri