Giganţi precum Volkswagen sau Samsung sunt controlaţi de o singură familie. Dar și în România, familiile mici pot face afaceri mari. Avem cel puţin 90 de afaceri de familie de peste un milion de euro. Toţi au început de jos. CrisTim, de la un mic chioșc a ajuns la fabrici de mezeluri. Fraţii Pavăl au pornit tot cu un magazin mic în provincie și au ajuns să pună pe roate Dedeman, care azi se bate cu magazinele de bricolaj din afară. Familia Turdean e în spatele brandului Farmec pe care l-au dus deja și peste graniţe.
Zece familii de antreprenori din România au înregistrat anul trecut venituri totale de peste un miliard de euro (1,2 mld. € ). Tot în 2014, trei sferturi dintre afacerile de familie din România au reușit să își crească încasările.
În mod natural astfel de afaceri se concentrează pe stabilitate, pe creștere sustenabilă astfel că multe sunt destul de longevive.
Potrivit Ernst and Young, 82% dintre afacerile de familie de peste un milion de euro discută probleme de business acasă, în sânul familiei. Asta le poate ajută să-și păstreze trăinicia în timp.
În România avem deja afaceri de familie care au fost lăsate moștenire. O treime din afacerile de familie de peste un milion de euro sunt deja la a două generaţie, după ce fondatorii le-au pasat copiilor. Unele dintre ele, însă, au ajuns deja la a treia generaţie.
Totuși, la nivel global, afacerile de familie au avut mai mult timp să se dezvolte astfel că mai bine de jumătate sunt controlate de antreprenori care au preluat frâiele companiei de la generaţiile anterioare.
Capitalismul tânăr din ţară face că 67% dintre marile companii de familie să fie în continuare conduse de fondatori. Pentru mulţi însă a venit vremea să se gândească la succesiune. Iar în mod paradoxal, un criteriu esenţial în alegerea urmaşului e că acesta să fi muncit în orice altă companie, numai în a familiei nu. Aproape două treimi dintre liderii afacerilor de familie vor că înainte de a se alătură firmei, membrii familiei să capete experienţă de 3-5 ani în altă parte.