Premierul Marcel Ciolacu a anunțat că Executivul a aprobat achiziția a 58 de trenuri electrice pentru suma de 3,3 miliarde de lei, finanțată din fonduri europene. Parte a unui pachet de 143 de trenuri, aceasta este cea mai mare investiție în infrastructura feroviară din ultimii 34 de ani.
Guvernul a adoptat în ședința de miercuri indicatorii economici pentru achiziția a 58 de trenuri noi menite să interconecteze 13 municipii reședință de județ, precum şi serviciile de mentenanţă necesare pentru funcţionarea lor.
„Aprobăm, așadar, un proiect major de investiții ce conectează mari centre urbane prin transport feroviar modern. Cumpărăm 58 de trenuri electrice noi, o investiție de 3,3 miliarde de lei din bani europeni. 13 municipii reședință de județ vor fi interconectate, printre acestea fiind Brașov, Craiova, Brăila, Galați, Bacău, Focșani, Arad, Deva, Alba Iulia, Cluj-Napoca și Oradea”, a punctat Premierul Marcel Ciolacu.
Valoarea contractelor este de 1,4 miliarde lei, respectiv 1,88 miliarde lei, iar trenurile trebuie livrate în 41 de luni. Ambele achiziții sunt finanțate din Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat.
Programul de reînnoire al materialului rulant prevede încă aproape 100 de alte trenuri electrice de scurt parcurs
Potrivit oficialilor Autorității de Reformă Feroviară (ARF), această investiție în material rulant de ultimă generație face parte dintr-un pachet care urmează să ajungă la 143 de trenuri. În momentul de față, ARF, împreună cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, condus de social-democratul Adrian Câciu, colaborează pentru elaborarea documentelor necesare pentru obținerea surselor necesare finanțării acestora.
“Am reuşit să înaintăm cu demararea noului proiect de achiziţie de trenuri electrice de scurt parcurs, în condiţiile în care Guvernul a aprobat recent Ordonanţa de Urgenţă care actualizează cadrul de reglementare al Fondului pentru Modernizare. Colegii mei au finalizat studiul de fezabilitate pentru achiziţia unui nou pachet de trenuri electrice de scurt parcurs – RE-R 2, 3 şi 4 au primit numele de cod. Practic, vorbim de un pachet de 143 de trenuri suplimentare faţă de cele 62 care sunt sub contract începând cu decembrie anul trecut. Din aceste 143 de trenuri, avem deja identificată sursa de finanţare prin fonduri europene, Programul Transport, pentru 58 de trenuri de 160 şi de 200 de locuri. Avem deja discuţii cu colegii noştri care gestionează fondurile europene şi vom aplica pentru atragerea unei noi surse de finanţare pentru o parte din aceste trenuri care încă nu sunt susţinute financiar”, a declarat, pentru Agerpres, preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.
1.200 km de cale ferată în modernizare completează investițiile record ale Guvernului PSD în drumuri de mare viteză
Materialul rulant de ultimă generație nu este singura prioritate de pe agenda Guvernului condus de Marcel Ciolacu. Pe lângă investițiile record în infrastructura rutieră, concretizată în șosele de mare viteză, Executivul a alocat fonduri substanțiale și pentru modernizarea căilor ferate.
„Avem 587 de kilometri de cale ferată deja modernizată (…). În prezent sunt 1.200 de kilometri de cale ferată în lucru, în modernizare, încă 1.000 în pregătire”, este anunțul făcut de oficialii Ministerului Transporturilor.