Ceva foarte mic poate cauza probleme foarte mari. Acesta este și motivul pentru care atunci când un avion se ciocnește cu o pasăre, piloții aleg să aterizeze de urgență pe cel mai apropiat aeroport pentru a stabili dacă s-au produs daune.
Foto: Gulliver/Getty Images
Astfel de accidente au loc frecvent. Unul recent s-a întâmplat la începutul lunii august, când o aeronavă a companiei Wizz Air care urma să plece la Londra de pe Aeroportul Internaţional Sibiu s-a întors la sol la scurt timp de la decolare. Zborul a fost anulat după ce o pasăre a lovit unul dintre motoarele avionului.
Însă, numai 5% dintre accidentele provocate de păsări produc daune serioase avioanelor, spune Davide Crivelli, specialist în inginerie mecanică la Universitatea Cardiff, citat de The Independent. Însă, ca măsură de precauție, toate zborurile sunt anulate, iar aeronavele aterizează pe cel mai apropiat aeroport pentru a se face verificarea tehnică.
Valoarea daunelor depinde de partea avionului afectată. Avioanele sunt create pentru a rezista unor forțe incredibile și, în ciuda precauțiilor luate de ingineri, în cele mai multe cazuri, nu sunt probleme tehnice care să pună zborul în pericol, spune specialistul.
Motoarele avioanelor sunt foarte rezistente, cele mari fiind create pentru a rezista unui impact cu orice pasăre, fără ca piese din motor să se desprindă. După o astfel de ciocnire, majoritatea motoarelor rămân cu daune minore, precum știrbirea lamelor.
Chiar dacă un motor ar ceda în urma coliziunii, zborul nu ar fi în pericol, avioanele fiind create să funcționeze și cu un singur motor.
Însă nu doar motoarele pot fi afectate de ciocnirea cu o pasăre. Și geamurile din carlingă pot fi lovite. Nici în acest caz pericolul nu este foarte mare, având în vedere că geamurile sunt construite din trei straturi de material acrilic laminat și sticlă, create să reziste în timpul furtunilor.