O dispută recentă mai puțin obișnuită are în centrul ei simbolul bumerangului. Faimoasa casă de modă Chanel este acuzată că și-ar fi apropriat cultural tradiția australiană a bumerangului, după ce a lansat o variantă a cunoscutei arme de vânătoare purtând sigla brand-ului franțuzesc.
Este negru, lucios, fabricat din rășină, respectă în detaliu forma „strămoșului” său australian, are în mijloc cei doi ”C” intersectați din marca Chanel și costă 1.500 de dolari. Trend de ultimă oră în rândul consumatorilor de modă, bumerangul Chanel este unul dintre cele patru accesorii care compun „colecția sportivă de lux” a casei de modă, potrivit Time.
Bumerangul, una dintre cele mai vechi arme de vânătoare făcută de mâna omului, este un simbol important al moștenirii aborigene din Australia. „Când mă gândesc la cultura aborigenă, mă gândesc @chanel”, se arată într-un mesaj ironic postat pe Twitter de scriitoarea și activista Nayuka Gorrie. „Am decis să fac economii pe trei ani ca să mă pot conecta cu cultura mea via Chanel”, a mai scris Gorrie.
Discutând cu jurnaliștii de la The Guardian, Nathan Sentance, managerul unui proiect indigen din cadrul Muzeului Australiei, a spus că bumerangul Chanel costă aproape cât 10% din venitul anual al indigenilor australieni.
Într-un comunicat de presă, reprezentanții Chanel au declarat că „respectă toate culturile și regretă că unele persoane s-au simțit ofensate”.
Conceptul de apropriere culturală este folosit în general în sens negativ și se referă la violarea proprietății intelectuale a unei culturi prin împrumutarea în scopuri comerciale a unor elemente de identitate culturală. Antropologii definesc aproprierea culturală în termenii unei lupte de dominație colonială simbolică: o cultură dominantă copiază elementele unei culturi minore și le folosește în afara contextului cultural originar.