Petiţiile sunt adresate autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale, companiilor şi societăţilor naţionale, societăţilor comerciale de interes judeţean şi local, precum şi regiilor autonome.
Petiţia apare sub patru forme: cerere, reclamaţie, sesizare şi propunere. Acestea pot fi formulate în scris, pe hartie sau prin e-mail.
Atenţie însă: pentru a fi valabilă, orice petiţie trebuie să fie semnată şi să conţină datele complete de identificare a petentului. Petiţiile anonime, sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiţionarului, nu se iau in considerare şi se clasează.
Autorităţile publice sunt obligate să răspundă în termen de 30 de zile de la înregistrarea petitiei, indiferent dacă soluţia este favorabilă sau nefavorabilă.
În situaţia în care aspectele sesizate prin petiţie necesită o cercetare mai amănunţită, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice poate prelungi termenul cu cel mult 15 zile.
Pentru ca fiecare cetăţean să se poată folosi de acest drept, petiţiile sunt scutite de taxă. Daca oamenii nu sunt multumiti de rezultatul primit, pot urma alte cai prevazute de lege.