Să iei un taxi, rapid şi la preţul corect, poate fi o adevărată aventură în Capitală. De cum cobori din tren, în Gara de Nord eşti avertizat despre cursele supraevaluate şi îndrumat în locul unde staţionează taxiurile autorizate. Chiar şi acolo, însă, ajungi să negociezi preţul curselor la sânge, iar drumurile scurte îţi sunt refuzate din start. O provocare să ajungi acasa este și când în centrul Capitalei se organizează concerte care se termină târziu în noapte. Taximetriştii sunt cei care fac legea pe străzi, pentru că mijloacele de transport în comun nu circulă după miezul nopţii.
Călătorii sunt avertizați încă de pe peronul Gării de Nord că pot lua taxiuri la prețul corect dintr-un singur loc, din stația de la coloane. Aici se găsesc taxiurile unei singure firme, dar după bariere sunt sute de taxiuri care își așteaptă clienții și ale căror prețuri ajung până la 3,5 lei.
Ascultăm sfaturile CFR şi încercăm să comandăm un taxi autorizat cu ajutorul aparatelor montate la ieşirea din gară. Deşi parcarea geme de maşini, la prima interogare niciun taxi nu răspunde comenzii. A doua încercare ne obţine promisiunea că, în 7 minute, o maşină a singurei companii agreate ne va duce la destinaţie. Afară, primim şi explicaţia pentru care majoritatea maşinilor preferă să nu răspundă la comenzile online, care trec automat prin dispecerat.
Majoritatea clienţilor recunosc că au trecut prin această experinţă
„Am zis că merg până pe Răsăritului și a zis că nu. De ce? Pentru că e prea puțin și iau prea puțini bani,” povestește un călător.
Până în 2019 de administrarea staţiei de taxiuri de la Gara de Nord se ocupă firma SC Meridian Taxi SRL, care trebuie să se asigure că totul funcţionează ca la carte. Cu toate acestea şefii companiei feroviare care administrează Gara de Nord spun că vor cere ajutorul poliţiei rutiere pentru a intensifica controalele.
„La nivel de București avem 78 de reclamații. O parte sunt legate de partea de info a tarifului, o parte legat de faptul că taximetriștii refuză cursele mai scurte pentru că nu încasează o anumită sumă de bani, că au plătit 50 de lei pe o cursă unde aparatul nu a fost pus,” spune Marcel Bogdan Pandelică, preşedinte ANPC.
„Au fost 26 de acţiuni. Au fost constate, date peste 7.900 de sancţiuni conducătorilor de taxi,” precizează Ovidiu Munteanu, Poliția Rutieră București.
Situaţia din Gara de Nord am găsit-o şi în centrul Bucureştiului.
Este aproape miezul noptii. Un concert la care au fost prezenți mii de oameni s-a terminat. Mulți dintre ei se îndreaptă spre taximetrişti. Sunt la câțiva metri, haideți să încercăm să luăm un taxi.
- Bună seara. Pâna la Alba Iulia.
- Da.
- Cât ne luaţi.
- 15 lei.
15 lei pentru o cursă de aproape doi kilometri, care nu face mai mult de 3 lei. Refuzăm şi căutăm altă maşină. Mai bine de 15 taxiuri sunt parcate în imediata apropiere a zonei în care a avut loc concertul. Îi cerem unuia dintre şoferi să ne ducă la mai puţin de 5 kilometri depărtare. Refuză să ne spună preţul.
-Bună seara. Până la Mihai Bravu?
- Haideţi!
- Cât face?
- Haideţi că vedem noi.
Cei care nu merg cu taxiul încearcă mijloacele de transport în comun. Metroul este o adevărata problemă în astfel de cazuri. Se închide după ora 23.30.
Inspectorii de la Protecţia Consumatorului şi poliţiştii spun că legea nu lasă loc de tocmeală. Un taximetrist nu poate refuza o cursă pe motiv că suma de bani pe care clientul o are de plătit e prea mică. Şoferii nu se tem, însă, de repercusiuni. Ca să poată fi amendaţi, e nevoie de organizarea unui flagrant.