Şoferii români mănâncă la volan, îţi beau cafeaua sau îşi verifică e-mailurile în timp ce conduc. Specialiştii spun că, la un drum de 50 de kilometri, pratic 3 kilometri sunt pierduţi pentru că şoferii ajung să facă altceva decât să şofeze. Neatenţia la volan este una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere.
Șofer: Iau telefonul doar când sună, dar cand stau la semafor il verific.
Jurnalist Digi24: Și când sună răspundeți?
Șofer: Depinde, de multe ori da. Și nu vă distrage atenția? Se poate întâmpla, dar nu ne învățam. Până nu se întâmplă ceva, nu ne învățăm. Aștia suntem.
Din păcate, greşeala recunoscută nu e pe jumătate iertată şi în trafic. România e pe unul dintre locurile fruntaşe în Europa, când vine vorba de numărul celor care îşi pierd viaţa pe şosele. De multe ori, cauza accidentelor este lipsa de reacţie a şoferilor.
„La o viteza de 50 de kilometri la oră, timpul de reacție a conducătorului auto este undeva între 0,8 și o secundă, moment în care mașina parcurge 14 metri. Este foarte mult. Să realizăm ceea ce se întâmplă la viteze de 100-120”, spune Sorin Ene, trainer conducere defensvia.
Nici nu e de mirare că avem reacţii întârziate, din moment ce, la volan, mulţi dintre noi avem cu totul alte preocupări. Femeile îşi retuşează machiajul. Unii vorbesc la telefon. Alţii îşi verifică mailul sau scriu sms-uri. Mulţi îşi beau cafeaua. Sau îşi iau micul dejun în drum spre lucru. O ţigară aprinsă pe timp de noapte îl poate face pe un şofer să piardă din ochi drumul pentru 7 secunde.
„Șoferii nu se uită la drum în 7 la sută din timpul pe care îl petrec la volan. Asta înseamnă că într-o călătorie de 48 de kilometri, ei conduc mai mult de 3 kilometri cu privirea în altă parte”, spune Valentin Stan, jurnalist Digi24.
Principalul motiv, spun specialiştii, e programul tot mai aglomerat, pe care mulţi nu ştim să ni-l organizăm.
„Avem mai mult timp petrecut în mașină, iar pe de altă parte, tendința de a sparge acest timp în multe alte activități și atunci inevitabil oamenii se mută cu atenție și cu activități, cu comportamente către celelalte ecrane, în special ecranul telefonului mobil”, afirmă Dan Petre, sociolog.
Şoferii au însă mereu o scuză.
În 2017, au avut loc peste 8.600 de accidente rutiere în care şi-au pierdut viaţa 1.943 de oameni, cu 2% mai mulţi decât în 2016.