Cumpărături multe, nemulţumiri multe! Casieri prea înceţi şi angajaţi puţini strică plăcerea shopping-ului pentru o treime dintre români, conform unui studiu recent citat de Digi24. Specialişti în resurse umane confirmă: marile magazine au puţini salariaţi pentru că nici nu îi plătesc prea mult. Iar cei pe care îi găsim printre rafturi nici nu sunt bine pregătiţi.
Obişnuiti să aştepte la cozi interminabile în faţa ghişeelor de la stat, românii se plâng că păţesc acelaşi lucru şi când merg la magazin. 28% dintre români spun că personalul din marile magazine este insuficient, mai ales la orele de vârf, iar 14% cred că vânzătorii nu sunt buni comercianţi. 11 % din clienţi dau vina pe casieri care sunt prea lenţi pentru timpul pierdut în magazin.
„Sunt tot felul de oameni: sunt oameni care abia găsesc 10 bani să îţi dea rest, dar nu ai ce să faci, trebuie să stai la coadă,” se plânge un cumpărător.
Pentru a reduce cozile din magazine, mai multe hipermarketuri au lansat servicii de cumpărături online. Valoarea coşului trebuie să fie între 250 şi 300 de lei pentru a nu plăti o taxă care variază şi ea între 10 şi 30 de lei. Astfel, puteţi vedea de pe telefonul mobil conectat la internet cum se umple coşul de cumpărături fără a mai merge în magazin.
Angajaţii marilor magazine se plâng şi ei pe forumuri de condiţiile de lucru.
„Pauza de masa dacă vrea şeful de magazin să ţi-o dea, dacă nu, nu! Dacă întrebi şeful de departament ţi se răspunde sec: Nu avem timp de mâncat.”
„Mai măriţi-ne fraţilor, salariul! Muncim voluntar... Muncă multă, bani puţini, şefi cât cuprinde!”
„Nu sunt decât 3-4 persoane pe tură care trebuie să ţină tot magazinul deoarece jumătate de personal şi-a dat demisia, iar cei care încă au rămas se plâng că nu mai rezistă la stres.”
„Majoritatea angajaţilor fiind remuneraţi la nivelul salariului minim pe economie, în medie, dintr-o companie de retail 60% dintre angajaţi pleacă în decursul unui an de zile,” explică Nicoleta Dumitru, manager servicii de consultanţă în resurse umane.
Firmele de consultanţă spun că angajatorii folosesc personal cu studii medii şi nu pun accent pe specializarea acestora. Fiind o afacere sezonieră, specialiştii cre că trebuie replanificată forţa de muncă pentru perioadele de vârf ale anului.
„Comportamentul bun să fie remunerat repede, nu la finalul anului financiar,” adaugă Nicoleta Dumitru, manager servicii de consultanţă în resurse umane.
5 din primii 10 cei mai mari angajatori din România sunt lanţuri de magazine. Numai în aceste cinci companii lucrează 46.000 de oameni.