Şoferii îşi pot recupera banii din timbrul de mediu. Taxa auto, care a trecut prin trei modificări încă din 2007, nu a avut ca efect reducerea importului de maşini second hand, în schimb a pus statul la plată. Cei care au achitat timbrul de mediu, pot în acest moment să ceară în instanţă restituirea banilor, pentru că a fost declarat ilegal de Curtea Europeană de Justiţie. Anual, statul încasează aproximativ 600 de milioane de lei din această taxă.
Cătălin Butnaru şi-a cumpărat în 2013 o maşină din Germania. Era exact anul în care a fost introdus şi timbrul de mediu. A aflat că fără această taxă nu-şi poate înmatricula maşina. Peste numai două săptămâni, a dat statul în judecată pentru a-şi recupera banii.
Abia anul acesta, după ce Curtea Europeană de Justiție a declarat ilegal timbrul de mediu, dosarul bărbatului a primit răspuns pozitiv.
„Chiar săptămâna asta s-a finalizat și am avut câștig”, spune Cătălin Butnaru.
„Instanțele sunt obligate să respecte deciziile date de CE, iar guvernul, dacă nu respectă și nu modifică legea, atunci suntem pasibili de o procedură de infringement”, spune Marius Colțuc, avocat.
De cele mai multe ori, timbrul de mediu ajunge să coste cât maşina cumpărată. De exemplu pentru un automobil din 2005, pe benzină, şi un motor de 1.600 de centimetri cubi, timbrul de mediu depăşeşte acum 1.000 de euro. Prin comparaţie, pentru o maşină nouă, cu aceeaşi capacitate cilindică, timbrul de mediu costă 150 de euro.
Tocmai din pricina deciziei Curţii Europene de Justiţie, autorităţile caută acum soluţii pentru înlocuirea taxei. O parte din sumă s-ar putea regăsi în preţul combustibilului, iar o alta în impozitarea autovehicului în funcţie de norma de poluare. Eliminarea timbrului de mediu ar putea produce un gol în buget de 600 de milioane de lei.