Sunt măsurile din planul de redresare aprobat de Autoritatea de Supraveghere Financiară pentru City Insurance.
Redresarea financiară nu conduce însă neapărat la salvarea unei companii, dovadă stând problemele din acest sector. În urma unei astfel de manevre, Astra Asigurări a intrat în faliment, iar Carpatica este sub controlul Fondului de Garantare.
Pierderile pieţei asigurărilor au crescut de 7 ori şi jumătate anul trecut şi s-au apropiat de 270 de milioane de lei, deşi companiile au încasat mai mulţi bani din vânzarea poliţelor. Piaţa asigurărilor a ajuns să fie una cu două viteze în care multe companii sunt pe profit, dar la fel de multe sunt pe minus. Iar câştigurile asigurătorilor performanţi nu au putut să acopere pierderile celorlalţi. 2015 a fost anul în care Astra a intrat în faliment, însă şocul nu a fost atât de mare pe cât ar părea. Cel puţin nu în statistici, pentru că activitatea sa a fost suspendată destul de repede.
Piaţa asigurărilor are parte de o aniversare nefericită. 2015 a fost al zecelea an consecutiv pe pierdere. Iar rezultatul negativ net de de 267 de milioane de lei de anul trecut au fost de 7 ori şi jumătate mai mari decât cel din 2014, dar la un sfert faţă de 2013, care a fost cel mai slab an din istoria acestei industrii.
În mod paradoxal, pierderile au fost în creştere anul trecut cu toate că încasările din vânzarea de poliţe au fost cu 8,2% mai mari şi au ajuns la 8,75 de miliarde de lei.
Privite în detaliu, datele financiare arată că nu toate companiile de asigurări au fost pe minus. 19 dintre ele, au înregistrat un profit de aproape 467 de milioane de lei, adică peste 100 de milioane de euro. Însă 16 companii au înregistrat pierderi combinate de peste 730 de milioane de lei şi au tras în jos întreg sistemul.
Potrivit datelor ASF compania de asigurări care a avut cele mai bune rezultate a fost Metropolitan Life. A raportat un profit de 178 de milioane de lei, de două ori mai mare decât cel al companiei de pe locul doi, Allianz-Ţiriac.
Pe trei, a fost Generali, cu un profit de aproape 68 de milioane de lei.
Potrivit ASF, toate cele trei companii au o expunere mică sau inexistentă pe segmentul poliţelor RCA, cel care a creat cele mai multe probleme. În ciuda scumpirilor care au scos transportatorii în stradă şi i-au înfuriat pe tinerii şoferi, asigurările auto continuă să fie un produs cu o performanţă redusă. Iar companiile care au înregistrat cele mai slabe rezultate financare anul trecut au o expunere mare pe piaţa RCA.
Datele ASF arată că cele mai mari pierderi, de aproape 300 de milioane de lei, au fost raportate anul trecut de Euroins, o firmă care a intrat în procedură de redresare financiară anul trecut. Pe locul al doilea, cu pierderi de 200 de milioane de lei a fost Carpatica Asig, aflată încă din 2014 în procedură de redresare. Iar anul acesta Fondul de Garantare a preluat controlul companiei.
Astra Asigurări a raportat anul trecut o pierdere de doar 26 de milioane de lei. Pierderile mici sunt rezultatul unor probleme financiare mari. Astra nu a avut activitate pe durata întregului an 2015. În luna august a anului trecut, ASF a decis intrarea companiei în faliment. Astra era de asemenea un jucător mare pe problematicul segment RCA.
În ultimii zece ani, sistemul de asigurări din România a adunat pierderi nete de peste 3 miliarde de lei. Iar suma este şi mai mare dacă sunt scoase din calcul firmele profitabile.