Instituţiile publice mai fac un pas către reducerea birocraţiei. Toate modelele de formulare şi cereri, de care au nevoie cetăţenii în relaţia cu primăriile, ministerele şi agenţiile sunt disponibile, în format electronic, pe platforma edirect.e-guvernare.ro. Tot acolo, sunt detaliate şi procedurile de obţinere a unui anumit document, inclusiv timpul de soluţionare. Cei care consultă această platformă vor face economie de timp, pentru că vor şti exact ce acte trebuie să pregătească atunci când merg, la ghişeul unei instituţii. Potrivit Guvernului, ministerele și agențiile subordonate trebuie să publice toate informaţiile, despre serviciile publice oferite, până la finele anului.
Toate informaţiile şi modelele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice sunt publicate din oficiu, în format electronic, pe edirect.e-guvernare.ro – punctul de contact unic electronic (PCUe), începând de marți, 4 octombrie. Ministerele și agențiile subordonate acestora au ca termen finalul anului 2016 pentru publicarea tuturor informațiilor în portal.
În punctul de contact unic electronic (PCUe), disponibil la https://edirect.e-guvernare.ro/SitePages/landingpage.aspx, relansat într-o versiune îmbunătățită și performantă, se pot vizualiza şi descărca informaţii cu privire la procedurile de obţinere a unui anumit serviciu public, precum documentele necesare, timpul de soluţionare, formularele şi actele normative care reglementează procedura.
Platforma permite căutarea serviciilor pe domenii de activitate, pe profesii reglementate, dintr-o anumită zonă geografică, respectiv serviciile publice destinate unei persoane fizice sau juridice. Mai mult, anumite ministere au demarat deja procesul de transmitere a documentelor/solicitărilor de către utilizator prin intermediul platformei, astfel încât acesta să nu mai meargă fizic la ghişeu pentru depunerea lor.
PCUe va conţine formularele, procedurile şi legislaţia actualizate, astfel încât nu va mai exista riscul de a merge la locul prestării serviciului şi de a descoperi că mai trebuia adus un document care nu se regăsea pe pagina de internet a instituției. În perioada următoare vor fi încărcate informaţiile, iar utilizatorii vor putea să îşi exprime părerea cu privire la funcţionalităţile platformei, astfel încât aceasta să se adapteze nevoilor de interacţiune ale cetăţenilor cu administraţia publică.
Din 2010, punctul unic de contact electronic a fost conceput ca un catalog al tuturor serviciilor publice furnizate la nivelul administraţiei, astfel încât cetăţenii să vizualizeze, dar şi să poată accesa online servicii publice prin intermediul unui portal unic.
După 6 ani, această platformă şi-a modificat interfaţa, pentru a fi mai accesibilă şi mai prietenoasă pentru utilizatori, iar toate ministerele au beneficiat de pregătire şi se află într-un stadiu avansat în ceea ce priveşte desemnarea administratorilor şi a operatorilor, definitivarea conturilor şi publicarea informaţiei.
Mai mult, interacțiunea cetățenilor cu reprezentanții instituțiilor se va face în timp real, prin confirmarea prin intermediul platformei a tuturor pașilor efectuați atât de către cetățean, prin crearea unui cont personal, dar și din partea instituțiilor prin confirmarea primirii mailurilor, a documentelor și a respectării termenelor legale de primire a unui răspuns.