Mediul de afaceri nu se poate baza pe învăţământul românesc. Firmele care vor să deschidă fabrici noi în România aşteaptă mai degrabă ca muncitorii din străinătate să se întoarcă acasă. Investitorii se tem să lase pe mâna absolvenţilor de şcoli profesionale aparatură de milioane de euro.
Oamenii de afaceri nu înţeleg de ce învăţământul teologic sau militar pot exista fără probleme, însă cel tehnic este în declin. Pentru elevii dintr-un liceu industrial din Galaţi, munca în străinătate rămâne prima opţiune.
Elev: „Aş vrea să devin electrician deoarece se câştigă mai bine în afară, sunt locuri mai multe.”
În Constanţa sunt 800 de elevi în şcolile profesionale. Nu au în faţă prea multe alternative: ori şantierul naval, ori turismul.
Daniela Mânea, director liceu: „De altfel, ei lucrează pe perioada verii în astfel de hoteluri de renume.”
Problemele adevărate încep când investitorii au nevoie de personal specializat. Directorii unor fabrici de componente auto din Sibiu şi Cluj explică de ce.
Patrick Moleins, directorul general al unei fabrici de componente: „Şomajul este aproape 3%. Pentru mine 3% este zero. Avem nevoie de angajaţi, dar avem nevoie de angajaţi cu formare.”
Mihai Boldijar, directorul general al unei fabrici de componente auto: „O maşină care costă zece milioane de euro. Nu poţi să îi dai unuia care iese de pe băncile şcolii o maşină de asemenea valoare şi să nu ştie să umble cu ea.”
În timp ce tinerii români visează să muncească în străinătate, investitorii ar vrea să îi angajeze pe cei deja plecaţi, pentru că au experienţă. Ar putea fi convinşi să revină, prin consulatele României din străinătate.
Loredana Van de Waart, avocat: „Pentru a se putea face mai multă publicitate nevoilor pe care fabricile din România le au pentru a aduce muncitori.”
De peste doi ani, un ordin al Ministerului Educaţiei permite companiilor să susţină şcolile duale. Astfel, firmele pot pregăti din şcoală elevi pe care îi pot angaja după trei ani de practică în companie. Din păcate astfel de şcoli au fost înfiinţate în puţine oraşe, în special în Transilvania. Angajatorii se plâng că puţini tineri ştiu de ele, pentru că autorităţile locale nu le promovează în şcolile generale.