Pandemia a făcut ca România să devină o țintă atractivă pentru infractorii cibernetici, care își schimbă de la lună la lună metodele de păcălire a internauților. În ultima perioadă tot mai mulți dintre noi am primit mesaje în care suntem anunțați de diverse bănci că urmează să ni se închidă conturile sau că avem un mesaj venit de la aplicațiile de banking. Urmând pașii din astfel de mesaje nu facem decât să ne expunem și să permitem unor infractori să ne folosească datele personale.
În condițiile în care corespondența cu autoritățile, fie ele publice sau private, nu se mai face față în față, iar administrarea conturilor se face mai mult în online, numărul românilor care cad pradă infractorilor cibernetici este în creștere. Una dintre metode constă în imitarea unor mailuri oficiale pentru a păcăli utilizatorii să își dezvăluie datele personale, parolele sau conturile bancare.
Mădălina Chițu, jurnalist Digi24: În doar o săptămână am primit 9 mail-uri în care sunt avertizată că în cel mai scurt timp urmează să mi se anuleze conturile bancare. În momentul în care îl deschid mesajul aflu că trebuie să îmi ofer datele personale. Tot ce trebuie să fac este să intru în zona clienților și să urmez instrucțiunile. În caz contrar, în 24 de ore conturile mele vor fi șterse.
„Sub nicio formă o bancă nu vă cere date cu caracter confidențial”
În momentul în care apasăm simbolul indicată suntem direcționați pe un site care ne va copia datele.
Răzvan Sighinaș, reprezentant bancă: În mod normal, o comunicare cu banca pe mail se face doar pentru a fi informați de niște lucruri, sub nicio formă un astfel de organism financiar nu vă va cere date cu caracter confidențial.
Silviu Stahie, specialist în securitate informatică: Mesajele de tip phishing au în ele mesaje de genul „accesează acest link pentru că ți se suspendă contul”, „intră aici pentru că pierzi pachetul”. Există o urgență pentru care noi trebuie să accesăm acel link, că dacă nu, se va întâmpla ceva.
Nici suspendarea conturilor bancare nu se face printr-un mail.
Ioana Pârvu, director carduri și soluții de plată: Nu există să închidem peste noapte un cont. Sunt notificări scrise care sunt de obicei trimise de către bănci cu confirmare de primire sau sunt telefoane care sunt date de către ofițerii bancari care se identifică.
Infractorii cibernetici și-au îmbunătăți tehnicile de păcălire
Dacă în trecut un astfel de mail putea fi ușor identificat pentru că avea multe greșeli gramaticale, în prezent infractorii cibernetici și-au îmbunătăți tehnicile de păcălire.
Mihai Rotariu, Directoratul Național de Securitate Cibernetică: Mesajele din aceste email-uri arată identitic cu cele pe care le primiți deobicei de la bancă pentru că atacatorii imită imaginea băncii și desigur designul mesajelor reale.
Ramona Dabija, Direcția de Prevenire, IGPR: În această perioadă fiind și cu Black Friday, sau cu alte sărbători, se intensifică puțin transmiterea lor de către acești infractori cibernetici. Recomandăm tuturor cetățenilor care primesc un email pe care nu l-au solicitat, să nu se grăbească să îl deschidă.
Un studiu realizat de Poliția Română arată că bărbații cu vârste cuprinse între 35 și 54 de ani devin adesea victime ale mail-urilor înșelătoare. Ultima statistică cu privire la mesajele de tip phishing arată că șase din zece mail-uri venite în numele băncilor sunt frauduloase. Cea mai la îndemână metodă de a ne proteja este să verificăm adresa de la care am primit mesajul, iar instalarea unei soluții de securitate performantă este capabilă să depisteze o asemenea înșelătorie.
Reporter: Mădălina Chițu / Operator: Cristi Petrache
Editor : Liviu Cojan