În Bucureşti, pietonii sunt obligaţi de multe ori să meargă pe şosea, să se expună accidentelor rutiere, pentru că pe trotuare sunt parcate maşini. De altfel, acesta este şi motivul pentru care un parlamentar propune ca toate maşinile parcate pe trotuar să poată fi ridicate de autorităţi. Problema este însă faptul că şoferii nu au alte locuri în care să-şi lase maşina. În Capitală, pentru fiecare loc de parcare se bat 5 maşini în fiecare zi.
Bucureşti, capitală europeană în anul 2019. Undeva în zona Băneasa, o femeie este obligată să împingă scaunul cu rotile în care se află un copil chiar pe şosea, la doar câţiva metri de maşinile care merg cu zeci de kilometri la oră. Pe trotuar nu ar avea nicio şansă. Motivul: pe trotuar, pe unde ar trebui să meargă pietonii, sunt parcate maşini.
Ne mutăm într-o altă parte a oraşului. Problema e aceeaşi - pietonii n-au pe unde trece.
Valentin Stan, jurnalist Digi24: Suntem în sectorul 3 al Capitalei. Haideți să vedem exact cât spațiu au pietonii pe trotuar. Aici, de exemplu, între mașină și gard sunt aproximativ 40 de centimetri. Înaintăm cu greu. Imaginați-vă ce s-ar întâmpla dacă pe aici ar trece o mamă cu un copil sau o persoană în vârstă. Singura lor variantă ar fi să meargă pe șosea, acolo unde mașinile circulă pe ambele sensuri.
Un deputat USR susţine că a găsit rezolvarea problemei. Vrea să modifice Codul Rutier pentru că, în momentul de faţă, legea le permite poliţiştilor să ceară ridicarea unei maşini doar dacă blochează şoseaua, nu şi trotuarul.
Cătălin Drulă, deputat USR: Poliția nu poate face nimic în prezent și sunt situații când se poate bloca accesul într-un spital sau unități de învățământ. În toate aceste situații, poliția poate să pună o amendă în parbriz, dar nu poate face nimic pentru a înlătura efectiv pericolul. Lipsa locurilor de parcare este o problemă reală. Asta nu înseamnă că unii dintre noi trebuie să-i chinuim pe ceilalți.
O idee bună, spun poliţiştii, dar mai e nevoie de un lucru vital: infrastructura.
Bogdan Toader, poliţist sindicat Europol: Legea este foarte bună, însă trebuie să fim foarte atenți la modul în care o aplicăm și să o însoțim cu infrastructura, măcar nu niște proiecte de început.
Există accidente rutiere în care pietonul, și aici nu vorbim neapărăt de pietonul în vârstă, adultul, pietonul copil iese în partea carosabilă pentru a ocoli o mașină ce se află parcată pe calea lui, pe trotuar și se expune riscului.
Şoferii, cei pe care îi afectează direct propunerea parlamentarului, nu sunt de acord.
Șofer: Unde le-or duce și ce or face cu ele sau unde să le parcheze în altă parte? Găsită cumva o soluție de mijloc. Parcări supraetajate ar fi excepționale, mai ales că spații sunt între blocuri.
Culmea, de aceeaşi părere sunt şi pietonii care au de suferit în fiecare zi din cauza maşinilor. Nu ar vrea ca proprietarii maşinilor să rămână fără ele.
-Și ce să facă proprietarii? Nu se poate nici asta. Nu. Să facă locuri de parcare, așa cum s-au făcut și în alte sectoare, până atunci pe carosabil.
În Bucureşti, circulă în fiecare zi peste un milion de maşini. Locuri de parcare sunt de 5 ori mai puţine, aproximativ 200.000, iar parcări subterane sau supraterane găsim doar în zonele centrale din Capitală. Acolo, tarifele pornesc de la trei lei pe oră şi pot ajunge chiar şi la 10 lei pentru 60 de minute de parcare.