Programul Prima Maşină a fost aprobat de Guvern la jumătatea lunii trecute. Normele de aplicare, însă, au fost puse în dezbatere plic abia în ultima zi din octombrie, cu doar câteva ore înainte de data la care programul trebuia să fie funcţional. Asta înseamnă că va mai dura cel puţin 10 zile până când băncile vor putea da credite prin programul Prima Maşină.
„Având în vedere că acest program va întârzia, e mai mult ca sigur că acest lucru se va simţi şi în ceea ce priveşte respectivele vânzări”, a spus Mihai Străulescu, dealer auto. În primă fază, 1.600 de români ar putea beneficia de programul Prima Maşină. Acesta se adresează în special tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care pot cumpăra un autoturism nou printr-un credit bancar garantat de stat. Preţul maşinii nu trebuie să depăşească 14 mii de euro iar avansul minim este de 5 la sută.
„Băncile şi-ar dori iarăşi să intre în această zonă de creditare şi probabil acest produs le va ajuta să recapete cotă de piaţă”, a spus Dragoş Nichifor, broker de credite.
Cei cu vârste de peste 35 de ani pot beneficia şi ei de acest program, dar doar dacă plătesc un avans de 10 la sută din valoarea creditului pe care îl solicită. Indiferent de vârstă, clientul trebuie să aibă venituri de cel puţin 2.000 de lei.
Cei care îşi vor cumpăra maşini prin acest program sunt obligaţi să încheie şi asigurarea CASCO. Un tânăr care va cumpăra un autoturism ca acesta, prin Programul Prima Maşină, va trebui să achite pe lângă ratele lunare la credit, şi costul asigurărilor care, în acest caz, porneşte de la 2.000 de lei pe an.
În programul Prima Maşină se încadrează cel mai bine modele fabricate local precum cele ale Dacia şi Ford. Clienţii pot alege şi modele de import, fabricate de Volkswagen, Hyundai, Toyota sau Suzuki. Prima Maşină nu este singurul program care nu funcţionează la data promisă de autorităţi. Nici schema de înjumătăţire a ratelor, anunţată încă din luna februarie, nu se aplică.