Reducerea plafonului de garanții în acest program are loc pe fondul rezultatelor proaste înregistrate anul trecut.
Programul, introdus de Executivul condus de Victor Ponta în aprilie 2015, la propunerea fostului ministru Constantin Niţă, în scopul stimulării cumpărării de autoturisme noi, a rămas neatractiv şi în al doilea an de la lansare, potrivit News.ro.
În 2016, valoarea garanţiilor emise a fost de 1,4 milioane lei, doar 1,41% din plafonul de 100 milioane lei alocat, potrivit Ministerului Finanţelor.
Plafonul de garanţii din acest an reprezintă, de altfel, o parte din garanţiile nefolosite în 2016.
”Pentru anul 2017, plafonul garanţiilor (...) este de 50 milioane lei, din diferenţa neutilizată din plafonul alocat pentru anul 2016”, se arată în proiectul de Hotărâre de Guvern.
În 2015, în primul an de funcţionare, programul a avut alocat un plafon de 350 milioane lei, din care au fost emise garanţii de 3,26 milioane lei, adică 0,93% din total.
În 2015 au fost cumpărate 193 de maşini prin intermediul programului, iar în 2016 - 75 de maşini, astfel că, în total, doar 268 de maşini au fost cumpărate, în aproape doi ani, prin acest program guvernamental.
Până la finalul anului trecut, nu a fost solicitată nicio executare a garanţiilor emise, potrivit reprezentanţilor ministerului.
Prin programul Prima Maşină, persoanele fizice pot achiziţiona, prin credit garantat de stat în proporţie de 50%, o maşină al cărei preţ de achiziţie nu depăşeşte 50.000 de lei, la care se adaugă TVA.
Cumpărătorul este obligat să asigure maşina printr-o poliţă full Casco fără franşiză, care va acoperi cel puţin riscurile totale şi parţiale de furt şi daună.
Pentru finanţare este necesar un avans de cel puţin 5% din preţul de achiziţie, iar creditul este acordat pe maximum cinci ani.