Compania Naţională de Drumuri a depus în urmă cu o lună, la Tribunalul Sibiu, o plângere penală împotriva firmei italiene Impregilo. Aceasta a construit cei 22 de kilometri din autostrada Orăştie - Sibiu, care sunt închişi acum pentru reparaţii. Între timp, sesizarea a ajuns şi la DNA.
În plângerea depusă, reprezentanții CNADNR acuză constructorul de efectuarea de lucrări neautorizate, infracțiuni la legea privind calitatea în construcții și înșelăciune. Executantul ar fi întocmit rapoarte fals, prin care să arate că materialele folosite erau conforme cu standardele în vigoare, deși acestea ar fi fost de foarte slabă calitate.
Reprezentanţii CNADNR spun că, pe porţiunea de autostradă care a fost demolată, italienii nu au săpat suficient pentru fundaţie, nu au pus stratul de piatra spartă şi nici nu au realizat corect drenajele pentru apă. A urmat asfaltul, pentru care nu au fost respectate grosimile straturilor şi nici gradul de compactare.
Narcis Neaga, directorul general al CNADNR: „Greşeală de execuţie maximă a fost acolo. Având în vedere că nu a fost recepţionată lucrarea, toate costurile de reparaţie vor fi suportate de antreprenor”.
În ceea ce priveşte zonele afectate de alunecări de teren, cei de la CNADNR spun că italienii au ignorat rezultatele studiului care recomanda construirea a două tunele.
Mihai Crăciun, co-fondator al Asociaţiei Construim România: „Ce scrie în plângerea penală este în principiu corect, dar sunt omise erorile CNADNR, prentru că la toate acele etape, ei şi-au exprimat acordul în acele consilii tehnice. Acţiunea pe care o face acum CNADNR trebuia să o facă în 2013”.
În vara lui 2013 s-a discutat despre construcţia unui tunel, variantă abandonată din cauza costurilor. Firma italiană cerea 600 de milioane de lei în plus pentru remedierea alunecărilor de teren şi încă 246 de milioane de lei, alte costuri.
Reprezentanții Impregilo refuză să comenteze acuzațiile aduse de Compania Națională de Drumuri. În plus, directorul care a supravegheat lucrările înainte de inaugurarea tronsonului Săliște-Cunța și-a dat demisia în urmă cu câteva luni
Realizarea celor 22 de kilometri de şosea costă, potrivit contractului, peste 604 milioane de lei, fără TVA, iar firma italiană a încasat 94% din bani.