La Viena, cei 12 mari exportatori de petrol care formează cartelul OPEC au fost fermi.
„Am decis să menţinem la 30 de milioane de barili producţia din următoarele şase luni”, a declarat Abdallah El Badri, secretarul general al OPEC.
Anunţul a declanşat o ieftinire rapidă a barilului de petrolul, care a ajuns să coste doar 73 de dolari pe bursa de la Londra. În ultimele cinci luni, petrolul a pierdut o treime din valoare, iar analiştii cred că preţul va continua să scadă. Se estimează inclusiv un nivel de 60 de dolari pe baril. Iar aceste cotaţii reduse ar urma să se vadă tot mai mult în preţul carburanţilor, chiar şi la noi în ţară.
„Dacă ar fi să facem un calcul estimativ, am putea obţine un cost al carburanţilor în jurul lui 5,42 - 5,43, dar trebuie menţionat că există un decalaj cu care preţul petrolului este reflectat în costul final al carburanţilor”, spune analistul Claudiu Cazacu.
Acum, în staţiile din România, cel mai ieftin sortiment de benzină costă 5 lei şi 66 de bani, iar cel de motorină 5 lei şi 80 de bani. Preţurile sunt cu 3 la sută mai mici decât erau înainte de 1 aprilie, când a fost introdusă supracciza.
Cu toate acestea, carburanţii de la noi rămân printre cei mai scumpi din Europa.
În Bulgaria şi Ungaria, carburanţii sunt mai ieftini decît sunt în România. În Moldova şi Ucraina, tarifele sunt chiar sub echivalentului unui euro pe litru, iar Rusia vinde benzină de două ori mai ieftină.
Companiile petroliere nu se feresc să recunoască: acum, profitul lor se bazează mai mult ca niciodată pe tarifele afişate la pompă. Aceasta este şi explicaţia pentru care preţurile au scăzut mai puţin decât în ţările vecine.