Un accident grav din opt este provocat de un șofer care a adormit la volan. Specialiștii care au studiat fenomenul spun că, în realitate, un șofer aflat în această situație intră într-un așa zis microsomn. Adică ațipește preț de câteva secunde, timp în care are ochii deschiși, dar conduce "pe mod automat", fără să fie conștient de ceea ce face.
64% dintre șoferi recunosc că s-au urcat cel puțin o dată la volan după ce nu au dormit o noapte întreagă, arată datele unei campanii a Poliției Române dedicate conștientizării rutiere.
Keren Rosner - psiholog: Este fals să crezi că organismul tău mereu te va asculta pentru că el are niște limite și sunt momente în care combinate cu o atmosferă prielnică acestor ațipiri el nu mai poate să dețină controlul și intră în stare de somn fără să anticipeze.
Când te urci la volan, deși ți-e somn sau ești obosit riști de 5 ori mai mult să faci un accident rutier decât atunci când ești odihnit. În ultimii ani, unul din 8 accidente grave de pe șoselele din România a fost produs de un șofer care a adormit la volan.
Specialiștii spun că până și o secundă este importantă atunci când suntem la volan.
Titi Aur - expert în conducere defensivă: La 100 de km pe oră, o mașină parcurge 27 de metri pe secundă, ceea ce înseamnă că în acest microsomn de o secundă, înseamnă că tu parcurgi 27 de metri fără să vezi în față, tu practic ești absent.
Șoferii sunt predispuși să adoarmă mai des pe autostradă decât în localități sau oraș.
Titi Aur - expert în conducere defensivă: Monotonia apare când drumul este perfect drept, când nu este aglomerat, pentru că nu apare monotonia când este un drum aglomerat, când mai este puțină ceață, când ai de depășit, când vine unul din spate, unui din față, atunci ai treabă, ești în priză.
România e pe primul loc în Uniunea Europeană în topul numărului de accidente rutiere cu victime.
Editor : A.P.