Regulile pentru acest tip de carnet au fost stabilite la Bruxelles şi sunt valabile pentru toată Uniunea Europeană. Acest permis se eliberează în România din 2008, dar nici până acum legea nu prevede sancţiuni pentru cei care încalcă restricţiile.
Domnul Toma este obligat să conducă doar cu ochelari, conform permisului. Lucru pe care până acum nu s-a gândit să-l verifice niciun poliţist.
Asemenea acestui şofer, mai sunt, probabil, mii de conducători. Statistici oficiale nu există. Permisul european menţionează dacă titularul trebuie să poarte ochelari, dacă nu aude bine, dacă suferă de sensibilitate la lumină sau care nu are voie să transporte pasageri. Restricţiile sunt trecute pe spatele documentului, la ultima rubrică, sub forma unor coduri. Coduri despre care puţini ştiu însă.
Asemenea permise europene se eliberează în România încă din 2008. Sancţiunile pentru cine nu respectă restricţiile din permis nu există însă nici în ziua de azi, deşi Codul Rutier tocmai a fost schimbat.
În mod normal, atunci când poliţistul de la Rutieră iese în trafic, trebuie să aibă cu el şi o listă cu toate codurile ce pot fi întâlnite în permisul de conducere. Însă, în Romania, chiar dacă un poliţist observă un şofer ce nu respectă o anumita restricţie, nu are ce să-i facă, pentru că legislaţia actuală nu prevede o pedeapsă în astfel de situaţie.
În ţări precum Anglia sau Germania, încălcarea restricţiilor din permis poate duce chiar la deschiderea unui dosar penal. Codurile de restricţie sunt aceleaşi în toată Europa. De pildă, codul „05.02” anunţă că o persoană are voie să conducă doar într-un anumit perimetru.
Mai există coduri care se referă şi la obligaţia de a conduce maşini adaptate nevoilor fizice. Sau coduri care menţionează că un şofer poate conduce doar autovehicule cu o cutie de viteză automată.
Direcţia de Poliţie Rutieră se abţine deocamdată să comenteze acest subiect, în lipsa unor prevederi legale clare în domeniu.