80% din cei 3.700 de kilometri de conducte au o vechime de peste 30 de ani. Fără reparaţii urgente, riscul de avarii majore la iarnă este uriaş, atrag atenţia reprezentanţii RADET.
„În funcţie de amploarea şi zonele în care se pot produce aceste avarii, numărul celor afectaţi poate diferi. Excludem o indisponibilizare totală a Bucureştiului, pentru că există soluţii de backup. Dar sunt şi zone critice. Colentina-Fundeni este zona cea mai expusă”, a atras atenția Gabriel Dumitraşcu, preşedintele CA al RADET.
De altfel, consumatorii din zona de nord şi nord-est a Capitalei sunt cei mai expuşi acestui risc.
Pentru reparaţii ar fi nevoie de 10 milioane de lei, bani pe care conducerea RADET îi cere de la Primăria Generală. Municipalitatea a aprobat în primăvară 55 de milioane de lei, cu aceeaşi destinaţie.
„Am primit 7,7 milioane, care au fost şi au acoperit cheltuielile de investiţii aferente anului trecut”, a declarat Maria Mitran, directorul economic al RADET.
O soluţie ar fi şi majorarea cu 13 la sută pentru transportul gigacaloriei. Dar asta ar însemna ca bucureştenii sa plătească 6 lei în plus la gigacalorie.
„Eu nu pot să anunţ o creştere de preţ a gigacaloriei la consumator. Decizia este a Primăriei, dacă suportă această creştere prin subvenţie sau o transferă parţial către consumator”, mai spus Gabriel Dumitraşcu.
Propunerea este analizată de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare, care poate aviza scumpirea cu 13% sau cu mai puţin. Apoi vine rândul Primăriei Capitalei să ia o decizie. RADET are conturile blocate de compania ELCEN din cauza unei datorii de 3,6 miliarde de lei.
Regia va înainta Consiliului General Bucureşti un plan de ieşire din criză, care presupune reducerea la jumătate a cantităţii de energie cumpărată de la ELCEN. În Bucureşti, reţeaua este folosită la 35 la sută din capacitate faţă de acum 25 de ani.