Fenomenul „ia românească” fascinează o lume întreagă
Data publicării:
Andreea Diana Tănăsescu a înfiinţat o comunitate online care a reuşit, în anul 2013, să declanşeze un adevărat fenomen pe şase continente şi în peste 150 de oraşe: printre care New York, Washington, Paris sau Milano. Ziua Universală a Iei este sărbătorită acum pe 24 iunie, de Sânziene. Bluza cu istorii ţesute fascinează o lume întreagă, pentru care portul nostru strămoșesc este mai mult decât o modă.
Un tablou pictat în anul 1940 de pictorul francez Henri Matisse şi un film care spune povestea unei fetiţe românce ajunsă în Statele Unite cu ia în bagaj, au determinat-o pe Andreea Diana Tănăsescu să creeze cea mai mare comunitate online din România, dedicată cămăşii tradiţionale: La Blouse Roumaine, relatează Digi24.
„Utimul mare film la care am lucrat ca director de casting explora povestea unei românce imigrantă la început de secol în Statele Unite. Şi bineînţeles că românii au plecat atunci cu bagaje şi în bagaje cu ce aveau mai bun şi mai frumos, adică cu iile, cu costumele tradiţionale, cu textilele lor de acasă, unde era spusă o întreagă poveste a unei lumi. Ia, pentru mine, aşa plastic, cred că este un soi de muză adormită a lui Brâncuşi”, spune Andreea Diana Tănăsescu - fondatorul comunităţii „La Blouse Roumaine” .
Aproape 160.000 de persoane fac parte din comunitatea pe care Andreea Tănăsescu a înfiinţat-o pe Facebook. Şi alte câteva mii sărbătoresc, în fiecare an, din 2013 încoace, Ziua Universală a Iei, de Sânziene, pe 24 iunie.
„Ia şi tot ceea ce reprezintă ea este materializarea perfectă a identităţii noastre, până la urmă. M-am gândit cum am putea celebra acum, în era digitală, când suntem ultra conectaţi şi suntem pe întreg globul pământesc o sărbătoare tradiţională românească într-un alt mod. Asta era problema principală, că ia nu mai era a noastră. O vedeam în toate prezentările de modă, inspiraţia multor designeri, dar nicăieri de la Matisse şi de la Yves Saint Laurent nu mai era trecută originea ei”, afirmă Andreea Diana Tănăsescu, fondatorul comunităţii „La Blouse Roumaine" .
Andreea Tănăsescu a reuşit să transforme ia tradiţională în brand de ţară şi să o celebreze aşa cum se cuvine. A trimis emailuri către ambasadorii romani din lumea întreagă, iar acum Ziua Universală a Iei se sărbătoreşte în comunităţile româneşti din peste şase continente. Victoria, spune fondatoarea, este a tuturor.
„O zi mondială a iei este un mare pas pt România pentru poziţionarea unui brand adevărat, a unui brand important şi cu o veche istorie, o istorie care vorbeşte prin semnele cusute de începuturile lumii”, spune Iulia Gorneanu, curator de artă.
„Ziua iei este prima sărbătoare creată de societatea civilă, nu? Împreună, cu toţii am contribuit la succesul ei şi e un instrument pentru români de a-şi promova tradiţiile, identitatea, povestea. Avem nevoie de o strategie coerentă şi de o protecţie a ceea ce înseamnă cultură identitară şi cred că identitatea culturală este una dintre valorile cele mai mari pe care noi le avem ca popor şi doar într-un sistem bine reglementat putem să aspirăm că în curând vom fi în stare să exportăm acest produs cultural”, spune Andreea Diana Tănăsescu, fondatorul comunităţii „La Blouse Roumaine" .
Fondatoarea comunităţii La Blouse Romaine a reuşit să înființeze prin Ziua Universală a Iei o „casă de modă tradiţională”, ai căror designeri nu sunt celebri, dar inspiră o lume întreagă.
„Ia bucură. Aşa cum e ea construită, armonia ei bucură. Asta spunea şi Matisse când a pictat La Blouse Roumaine şi seria întreagă de tablouri cu ii, că i-a adus o stare de bucurie, de speranţă, într-un moment tulbure a Europei. Problema majoră a noastră acuma este că neavând un centru de resurse. Piaţa este invadată, lumea este invadată de pseudo ii, de bluze cu flori şi atunci riscăm cumva să pierdem ceea ce am construit până acum”, adaugă Andreea Diana Tănăsescu, fondatorul comunităţii „La Blouse Roumaine" .