Etichete mai clare şi care conţin toate ingredientele produselor vrac. Asta am putea vedea în următoarea perioadă la raft, după discuţiile privind un ordin publicat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. Primele pe listă sunt produsele congelate de panificaţie, iar comercianţii vor fi nevoiți să menţioneze dacă franzela abia scoasă din cuptor are zaharuri sau amelioratori. În urma discuţiilor cu industria propunerea s-ar putea extinde şI la alte produse vândute vrac, cum este brânza.
Comercianţii de produse de panificaţie sunt deja obligaţi să scrie pe etichetele croissantelor, franzelelor şi chiflelor dacă au fost în prealabil congelate. Printr-un ordin nou al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, etichetele se vor schimba din nou. Vânzătorii vor fi nevoiți să îşi atenţioneze clienţii că aceste produse pot conține conține grăsimi, zaharuri sau amelioratori pentru gust.
Aurel Popescu, preşedinte Rompan: Consumatorul trebuie să ştie ce ingrediente conţine, din ce este făcu. E posibil şi până în Paşte sau imediat după să avem aceste lămuriri, astfel încât pentru toate produsele, că sunt proaspete, că sunt congelate. Vorbim de cele vrac şi nu doar de panificaţie să fie această informare.
Propunerea ANPC s-ar putea extinde astfel, în urma discuţiilor cu industria, şi la alte produse vândute vrac. A fost nevoie de această schimbare, se arată în ordinul redactat iniţial de ANPC, pentru că mulţi comercianţi „uită” să treacă toate ingredientele unui produs de panificaţie.
De altfel, produsele alimentare de panificaţie, o parte congelate în prealabil, cresc importurile de alimente. Pâinea, simplă sau cu seminţe, croissantele şi plăcintele cu fructe reprezintă 33 la suta din totalul produselor de panificaţie cumpărate de peste graniţă. O parte seminificativă înseamnă doar cele congelate.
Roxana Vântu, jurnalist Digi24: În magazinele de la noi au ajuns anul trecut produse de panificaţie congelate în valoare de 200 de milioane de euro, deşi suntem un mare producător şi exportator de grâu. Am adus de peste graniţe, peste 100.000 de tone de produse congelate.
Se adaugă şi produsele făcute în fabricile de panificaţie de la noi. Şi companiile autohtone au intuit potenţialul. E mai avantajos să facă o cantitatea mai mare de produs şi să o vândă congelată, decât să furnizezi zilnic franzele sau croissante abia scoase din cuptor pentur care există şi riscul unor retururi mari.
Aurel Popescu, preşedinte Rompan: Și la noi în ţară antreprenorii au învestit foarte mult + 08.46 tocmai pt a face aceste produse în românia din grâu românesc, cu făină rom, cu forţă de muncă românească, să nu mai primim din import.
Importurile de pâine, prăjituri şi biscuiţi s-au dublat în ultimii ani. Doar în 2016, aveam un deficit comercial de 150 de milioane de euro.