Trei cofraje de ouă la preţ de două, aceasta este una dintre oferetele unui supermarket din București. Calcului arată că preţul unui cofraj este de 9,9 lei. Clientul plăteşte la aşa-zisa ofertă cu 2,33 de lei mai mult decât dacă promoţia ar fi fost făcută corect.
Scăderea consumului în anii de criză i-a determinat pe producători şi comerciaţi să afişeze promoţii şi reduceri la sute de produse. Din păcate, însă, de multe ori calculele făcute la raft sunt greşite, iar clienţii sunt induşi în eroare.
La un alt supermarket, consumatorii găsesc două preţuri pentru acelaşi produs: unul pus de producător, altul de comerciant. Iar practica preţului mai mic decât preţul recomandat este oficial ilegală. Cumpărătorul este derutat de cele două tarife.
„Este o practică comercială incorectă care se sancționează cu 5.000 până la 50.000 și măsura de încetare a acestei practici”, spune Marius Alexandru Dunca, președintele ANPC.
Jocul de-a preţul nu este singura problemă. Piaţa este invadată de false produse ecologice sau bio. Guvernul a modificat chiar legislaţia, ca inspectorii autorizaţi de Ministerul Agriculturii să nu mai închidă ochii la falsele produse ecologice.
Oficial, orice dubiu este alungat.
„În târguri, oboare apar tot felul de produse care au inscripţionate bio, eco. Trebuie să cuprindă sigla AE care înseamnă agricultură ecologică”, spune Elena Tatomir, director pentru Strategii în Ministerul Agriculturii.
Deşi sunt autorizaţi 15.600 de producatori si procesatori de produse bio si ecologice si există 13 organisme de verificare a acestora, piaţa rămâne înşelătoare.