În urmă cu 5 ani, făceau economii dând oameni afară, acum investesc în ei. Între 2014 şi 2015 sumele cheltuite de companiile din România cu programele de dezvoltare a angajaţilor au crescut cu un spectaculos 50%, arată datele PriceWaterhouseCoopers.
Iar industria farmaceutică e vârf de lance - acolo firmele au investit anul trecut peste 1.000 de euro în pregătirea fiecărui angajat în parte. Dacă jucătorii din farma pun la bătaie cele mai mari sume, băncile investesc cel mai mult timp - peste media naţională de 17-18 ore pe an de pregătiri, traininguri şi cursuri. Până şi ideea vechiului curs de pregătire începe să fie uşor perimată. Imaginea sălii pline de colegi îngrămădiţi în faţa unui proiector ar putea curând să dispară.
Nicoleta Dumitru, manager în PwC: „Am observat discutând cu clienţii orientarea către programe mai sofisticate de dezvoltare gen mentoring sau coaching cu experţi din afara organizaţiei. Am observat de asemenea un apetit foarte mare pentru programe de tip train the trainer. Evident că un astfel de program costă mai mult dar pe de altă parte recuperarea investitţei în timp este asigurată”.
În coachingul din România deja se învârt mai bine de două milioane de euro anual dar nu e o investiţie nerentabila. Dacă a ales programul de dezvoltare cu grijă, compania îşi scoate banii pe termen lung. Angajaţii bine pregătiţi sunt mai productivi şi-i pot instrui mai departe pe colegi, astfel că se ridică standardele din întreaga organizaţie. Mai mult, un angajat în a cărui dezvoltare se investesc bani şi timp poate fi un angajat mai loial, care nu ar pleca la o companie rivală fiindcă şi-a găsit deja mediul propice în care să crească.
La un calcul rece, pentru o companie, investiţia în angajaţii săi înseamnă în final câştiguri financiare. În România randamentul investiţiei în oameni e de 1,3 adică la 100 de euro daţi pe un training, angajatul îi aduce companiei apoi 130 de euro.
La cei o mie de euro investiţi în lucrătorii din industria farma, câştigul ar fi de 300 de euro pentru fiecare dintre ei. Totuşi, există şi reversul medaliei. Tocmai fiindcă are oameni mai valoroşi, compania pierde mai mulţi bani atunci când un angajat lipseşte de la serviciu. În medie, firmele româneşti pierd anual 700 de euro de pe urma absenţelor fiecărui angajat în parte. În sectorul farmaceutic, paguba e de peste 1.100 de euro per angajat, astfel că devine vital ca firmele să meargă la următorul nivel - să vină cu programe ţintite de combatere a absenteismului, programe de motivare sau de sănătate. Dacă pierderile de pe urma absenteismului cresc şi mai mult, ar putea deveni tot mai rentabil ca firmele să le plătească angajaţilor abonamente la clinicile private şi chiar la sală.