Fără parcări civilizate şi suficiente, dublate de un transport public modern, oraşele vor rămâne captive ale blocajelor de trafic. Însă vorbim de planuri nepopulare şi care se pot întinde pe 10-15 ani, spune Ilie Bolojan, primarul din Oradea.
„Faceți naveta Oradea-București. Când ajungeți în București, vă uitați puțin la felul în care arată orașul. Ce are Oradea și nu are Bucureștiul?” A fost întrebarea care i s-a pus primarului municipiului din vestul țării, Ilie Bolojan, în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
În condițiile în care un oraș se dezvoltă, apar două elemente negative ale dezvoltării. Prima dintre ele este congestia în trafic, pentru că sunt mai multe mașini, oamenii fac naveta pe distanțe mai lungi, se mișcă și asta înseamnă mai multe mașini în trafic. Al doilea efect este partea de construcții, de dezvoltări urbanistice, ceea ce înseamnă creșteri de prețuri de locuințe și de chirie, a explicat Ilie Bolojan.
În Oradea, a arătat el, în privința traficului s-a lucrat de la partea de infrastructură de bază, în primul rând centură ocolitoare. „Asta, din păcate lipsește Bucureștiului și sunt responsabili atât guvernele României din ultimii ani, toate, dar bineînțeles și primarii generali ai Capitalei”, spune Ilie Bolojan.
A doua chestiune importantă este aceea de a elimina punctele de blocaj - principalele intersecții sau dacă ai traversări de cursuri de apă sau de cale ferată să faci mai multe poduri și pasaje, fie ele subterane sau supraterane. „De asta are nevoie Bucureștiul și noi am investit sume importante de bani”, dar s-a creat o circulație mai bună, un transport de mărfuri mai bun și timp economisit, a arătat Ilie Bolojan.
Deci, a sumarizat primarul Oradei: centură, intersecții și apoi niște reguli nepopulare privitoare la parcări. În momentul în care cererea de locuri de parcare este foarte mare și tu poți parca oriunde, pe trotuare, intersecții, treceri de pietoni fără să-ți ridice nimeni mașina - și nu știi cine te taxează în București, uneori te taxează niște oameni care s-ar putea, dacă nu le dai acei 5 lei, să-ți zgârie mașina - normal că se creează această afluire în zonele centrale și bineînțeles „uitatul” mașinii în acel loc. Toate orașele care au dorit să gestioneze traficul au adoptat și politici de parcări în consecință, ceea ce înseamnă: taxarea parcărilor, disciplinare și reglementări legate de parcarea cu durată limitată în zonele fierbinți, plus o politică pe termen lung de a muta locurile de parcare de pe carosabil în afara carosabilului prin construcția de parcări în afara carosabilului. La toate acestea, trebuie să se adauge un transport în comun care să aibă viteză, calitate, frecvență corespunzătoare și o acoperire cât mai bună, a arătat Ilie Bolojan.
Dar pentru a realiza toate acestea, îți trebuie ani de zile și politici nepopulare, a subliniat primarul din Oradea. „Acest tip de politici care trebuie adoptate vor da efecte, dar necazul e că noi, atunci când copiem modele, luăm doar lucrurile care ne convin, nu și lucrurile nepopulare. Și atunci, efectele nu sunt cele pe care le scontăm și dăm tot timpul vina pe alții. Nu doar în București, îți trebuie de ordinul anilor buni, 10-15 ani în termeni reali, pentru a rezolva problemele de trafic. Altfel, îi păcălim pe oameni”, a avertizat Bolojan.
„Boala, din punctul meu de vedere, a administrației noastre - și asta se reflectă puternic și în plan guvernamental - este dorința de a face doar lucruri populare și atunci când vrei să faci asta, lucrurile n-au cum să iasă decât prost”, a punctat Ilie Bolojan, primar al Oradei și prim-vicepreședinte PNL.
Citiți și: Soluția lui Ilie Bolojan pentru a scăpa de guvernarea „mediocră” a PSD
Emisiunea integrală cu Ilie Bolojan o puteți urmări mai jos: