După ce va fi recuperată ar putea să stabilească în mod clar de ce a avut loc tragedia de pe lacul Siutghiol. Până atunci, anchetatorii iau în calcul două ipoteze: o defecţiune tehnică sau o eroare de pilotaj. Vremea era perfectă pentru zbor, numai că, deasupra apei, spun piloţii, pot apărea fenomene înşelătoare.
„Elicopterul era nou, primit de puţin timp de SMURD, era unul dintre puţinele aparate dotate cu flotoare”, a spus Dănuţ Căpăţână, managerul Spitalului Judeţean Constanţa.
Cu alte cuvinte, pilotul ar fi avut posibilitatea să aterizeze pe apă, iar elicopterul să rămână la suprafaţă. De ce nu s-a întâmplat acest lucru vor stabili procurorii militari, care vor cerceta cauzele prăbuşirii. Aparent, vremea nu putea contribui: în momentul decolării, vremea era bună, iar vizibilitatea depăşea 6 kilometri, potrivit datelor ROMATSA. Piloţii de elicopter spun, totuşi, că deasupra apelor, fenomenele meteorologice sunt înşelătoare.
„În zona lacurilor şi lângă mare, deşi e briză, se formează nori, care se lipesc de pământ. Iar în zbor îţi dau impresia că se poate vedea prin ei, dar cînd vezi o ţintă, când ai intrat în ei, nu mai vezi nimic”, a spus pilotul Valentin Ialomiţeanu.
Cât despre şansele de supravieţuire în cazul unei prăbuşiri, pregătirea este importantă. Contează şi norocul. „Depinde de poziţia elicopterului la impact, poate să se răstoarne şi să ajungă cu rotorul în jos, apa inundă cabină si persoanele din interior trebuie sa fie antrenate ca sa poata iesi si sa se indeparteze de aeronavă. Trebuie să fie buni înotători şi să cunoască aeronava”, a spus Romeo Lupu, pilot.