Dacă vreţi să cheltuiţi puţini bani la cumpărături, ideal ar fi să le faceţi repede. Pentru magazine, inversa e valabilă. Ca să scoată cât mai mulţi bani de la clienţi şi-au dat seama că e bine să-i ţină cât mai mult în magazin. Le mută raioanele ca până să descopere unde s-a mutat cafeaua să agaţe pe drum şi nişte umeraşe antiaderente sau cel mai sigur, le pun o canapea moale şi un clip cu pisici şi deja shopping-ul devine o experienţă în sine. O experienţă din care ieşi cu buzunarele goale.
Dacă de la fast-food s-a trecut la slow-food, acelaşi principiu începe să se aplice şi în magazine. Fiindcă e profitabil. Ideea e ca oamenii să petreacă cât mai mult timp în magazin. Modul în care compania reuşeşte să facă asta nu are nicio legătură cu banii. Rezultatul final are. Un magazin de haine cu tineri ca public-ţintă poate organiza un concert rock în incintă, un magazin sportiv pune la cale un concurs haios între clienţi, un brand de haine mai seriose pune o mică bibliotecă într-un colţ. Chiar şi în Bucureşti a existat un magazin cu echipamente pentru sporturile extreme cu o pantă pentru skateboarding.
Peste graniţe jocul e deja la categoria grea. Brandul Origins, deţinut de Estee Lauder, reamenajează zeci de magazine în aşa fel încât clienţii să stea cât mai mult. Conceptul e simplu - se ştie că majoritatea clienţilor sunt femei şi că femeilor le plac florile, le plac socializarea şi cosmeticele cât mai naturale. Noul design de magazin e încărcat de sticluţe cu petale de trandafiri, ghimbir şi ciuperci exotice care vor să transmită ideea că acestea sunt şi ingredientele din cremele vândute. Pentru latura socială, există un spaţiu special iluminat pentru făcut selfie-uri spectaculoase. Rezultatul? Vânzările magazinelor pe noul format au crescut cu 30 de procente. E un nou tip de comerţ - magazinul e gândit mai degrabă ca loc de interacţiune... care printre altele mai şi vinde câte ceva.
Urban Outfitters a mers atât de departe, încât într-un magazin din Austin organizează evenimente de artă, concerte, le oferă clienţilor masa de prânz şi chiar o nouă tunsoare. Compania spune că magazinul nu mai e magazin, ci un adevărat centru de lifestyle. Trebuie să-şi cunoască bine clientul, să-i ştie hobby-urile.
Producătorul de echipamente montane NorthFace s-a gândit că dacă oamenii care-i cumpără produsele iubesc drumeţiile pe munte şi snowboardingul, probabil sunt tineri şi iubesc şi tehnologia. În magazinul din New York a adus ochelari de realitate virtuală astfel încât clienţii să pornească la drumeţii pe munte fără a părăsi incinta. Noi şi noi clipuri apar la ceva timp, iar clienţii revin pentru a călătorii virtual prin canioane spectaculoase sau pe crestele unor munţi îndepărtaţi.
Acest nou mod de a face comerţ apare în mod paradoxal ca reacţie la internet. Magazinele online au furat clienţi din magazinele fizice, aşa că pentru cele din urmă, interacţiunea devine foarte importantă. Pentru a câştiga, trebuie să schimbe armele. Nu mai vând doar produse, vând poveşti şi un stil de viaţă.