Număr uriaș de facturi greșite descoperite de Protecția Consumatorului. Doar la unul dintre furnizori, ANPC a cerut refacerea a peste 2,2 milioane de facturi pentru că nu au fost compensate.
ANPC a făcut aproape 100 de controale, iar alte 100 sunt în curs. Inspectorii au constatat că mai mulți operatori au emis facturi fără compensarea prețurilor sau nu răspund la timp solicitărilor. Peste 2.000.000 de facturi s-au stornat de la un singur operator.
Până acum, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de 645.000 lei, la care s-au adăugat 4 propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii și măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii.
De exemplu, la Electrica Furnizare, prin procesul verbal de constatare a contravenției, s-au stornat 2.232.224 de facturi la care nu se cuprinse conceptele de compensare/plafonare de la 1 noiembrie 2021, informează ANPC, citată de Mediafax.
Dintre cele mai importante abateri constatate de către comisarii ANPC:
- nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor conform OUG118/2021 începând cu 01.11.2021
- tabelul privind consumul energie electrică de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%
- informările privind compensarea facturilor de energie electrica și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea
- nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor
- nerespectarea termenului de răspuns la solicitarile petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile
- contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate
- diferențe de preț între 2 notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consummator
- împiedicarea sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuțiile de serviciu: nerespectarea termenului de răspuns
- procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preț au fost primite de consumatori
- practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative
- furnizarea de energie electrică, fără licență
- nerespectarea termenului de facturare și facturarea comasată pe două luni.
Comandamentul pentru Energie își continuă verificările până pe data de 31 martie 2022.
În această perioadă, în cazul în care constată nereguli la facturile de energie electrică și gaze naturale, consumatorii pot depune o reclamație online sau în scris (prin poștă sau predare personală la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor.
Totodată, pentru sesizări, ANPC a pus la dispoziția consumatorilor din toată țara un număr de telefon și o adresă de e-mail dedicate.
Editor : M.B.