Foto: Gulliver/Getty Images
În prezent, în sertarele parlamentarelor se află mai multe proiecte, unele respinse de senatori, altele respinse de deputaţi, altele care conţin prevederi care s-ar aplică doar până la finele acestui an şi care încă nu au intrat în dezbatere.
Unele propuneri vin că răspuns la solicitarea fermierilor de a se interzice vânzarea terenurilor agricole către străini. Însă, la aderare la UE, România s-a angajat să facă anumiţi paşi şi să liberalizeze piaţă funciară, ceea ce s-a şi întâmplat. Însă, şi până atunci străinii puteau cumpără teren şi înainte, linistitit, dacă se asociau într-un SRL cu un român şi achiziţionau terenul pe firma.
Acum, un grup de parlamentari de la mai multe partide susţin introducerea unui nou paragraf în Legea 17/2014, care să prevadă că cetăţenii statelor care îngrădesc accesul cetăţenilor români la achiziţia de teren agricol să aibă parte de acelaşi tratament în România, explică stiriagricole.ro.
„Unele state (…) prevăd condiţii limitative la cumpărarea de terenuri, condiţii îndreptate împotriva cetăţenilor români care intenţionează să achiziţioneze terenuri pe teritoriul lor. În această situaţie, statul român va adopta condiţii limitative identice adresate cetăţeanului statului respectiv, care intenţionează să cumpere teren în România”, se precizează în proiectul respins de Senat.
Vânzarea fără respectarea acestor condiţii de reciprocitate ar urmă să fie interzisă şi se va sancţiona cu nulitate absolută a contractului. Aceeaşi soartă o vor avea şi contractele încheiate între părţi care au încheiat dreptul de preempţiune, dacă proiectul va trece de plenul deputaţilor. Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice de la Camera Deputaţilor a avizat negativ proiectul, la fel şi Guvernul.
Un alt proiect depus anul acesta la Senat şi Camera întăreşte dreptul de preempţiune al arendaşilor. Astfel, arendaşii care doresc să cumpere terenul agricol situat în extravilan trebuie să deţină contract de arendă legal încheiat cu cel puţin un an înainte de dată afişării ofertei de vânzare la sediul primăriei.
Introducerea acestei prevederi este necesară, în viziunea iniţiatorilor, deoarece au fost întâlnite foarte des situaţii în care proprietarul a scos la vânzare terenul care nu era arendat, preemptorii au depus acceptarea ofertei de cumpărare, însă proprietarul a retras oferta de vânzare. Ulterior, acesta încheie un contract de arendă cu un comparator dorit de el, această persoană devenind preemptor de rang superior.
Apoi, terenul este scos din nou la vânzare, cu acleasi preţ, însă arendaşul „artificial” profită de oferta. În aceste condiţii, vecinul nu are nicio şansă legală de a-şi extinde o exploataţie în mod legal.