Vârful de trafic al metroului bucureştean s-a înregistrat marţi, 17 ianuarie. Au fost 721.000 de călători în subteran. Ceea ce înseamnă cu peste 100.000 de oameni mai mult faţă de medie. Cea mai aglomerată magistrală este cea care leagă Pipera de Berceni.
Una dintre cele mai aglomerate staţii de metrou din Bucureşti, dimineaţa, la oră de vârf, este cea de la Piaţa Victoriei. Călătorilor care folosesc de obicei metroul li s-au adăugat, de două săptămâni, şoferii şi pasagerii care, din cauza zăpezii, au renunţat la maşini.
Călător: Este foarte aglomerat.
Reporter: Prindeţi primul metrou?
Călător: Nu. L-am pierdut. Ăsta este al doilea.
Unii dintre „clienţii” reţelei de metrou a Bucureştiului par împăcaţi cu situaţia. Ştiu că la orele când oraşul pleacă spre serviciu şi la cele când se întoarce acasă este aglomerat.
„Şi dimineaţa şi seara este foarte aglomerat. Bine că vine foarte repede. Nu stai să aştepţi”, explică un călător.
„De obicei plec cu o oră mai devreme de acasă doar ca să pot să prind un metrou liber. Nu vreau să mă înghesui, să nu pot să respir, să ajung la serviciu plină de stres şi de nervi”, mărturiseşte o tănâră.
Marin Aldea, director general al Metrorex: „Numărul de călători a crescut cu 5-10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în condiţiile în care elevii nu au mers la şcoală. Am avut pe 17 ianuarie un trafic de 721.000 de călători. Noi la momentul actual funcţionăm la capacitate maximă, cu 65 de trenuri.”
Cu ochiii pe camerele de supraveghere, dispecerii dirijează trenurile după numărul de oameni care aşteaptă în staţii. În orele de vârf, angajaţii metroului, ajutaţi de poliţişti şi jandarmi, încearcă să facă ordine prin mulţime.
Cristina Sbîrn, reporter Digi24: „Aproape 20 de jandarmi, poliţişti, angajaţi ai metroului şi agenţi de pază formează un cordon uman care separă fluxurile de călători. Astfel, le lasă loc să iasă şi celor care coboară din trenuri.”
În staţii sunt făcute periodic anunţuri: „Stimaţi călători, pentru evitarea supraaglomerării, vă rugăm să nu staţionaţi la capetele peroanelor şi în zonele de acces.”
Din acelaşi motiv, pasajul Unirii a fost împărţit în două benzi. Dimineaţa şi seara, trecerea de pe o magistrală pe cealaltă poate fi o adevărată provocare. Dacă se va ajunge la supraaglomerare, Metrorex va introduce restricţii la accesul în staţiile de metrou sau în pasajele de legătură.
Cristina Sbirn, reporter Digi24: „Când staţia este supraaglomerată, un sistem de oprire poate fi montat în faţa turnicheţilor, ca să limiteze accesul călătorilor în staţie.”
Magistrala Berceni-Pipera este cea mai aglomerată din cele 4 ale metroului.
Marin Aldea, director general al Metrorex: „Am ajuns să circulăm pe Magistrala 2 la un interval de 2-3 minute care este maximum tehnic posibil. La capetele de linii, la Berceni şi la Pipera, trenurile nu pot întoarce într-un interval mai mic de 2 minute şi jumătate.”
Peste 4 ani, în urma unor lucrări de reabilitare a celor 18 kilometri de şină dintre Pipera şi Berceni şi a sistemului care monitorizează traficul, trenurile vor putea pleca din staţii la fiecare 90 de secunde.