Aproximativ 500 de cineaşti, în principal vorbitori de limbă franceză, printre care Albert Dupontel, Olivier Nakache şi Éric Toledano sau fraţii Luc şi Jean-Pierre Dardenne, denunţă amestecul industriei în activitatea lor artistică, „în numele profitabilităţii”, într-un comunicat publicat marţi, potrivit Le Figaro.
Reuniţi în cadrul Societăţii Realizatorilor de Film (SRF), gardian al cinematografiei de autor, aceşti artişti se arată îngrijoraţi în acest text publicat în ziua deschiderii Festivalului de Film de la Cannes că „diversitatea şi vitalitatea cinematografiei sunt din ce în ce mai slăbite de anumite practici care contravin principiilor fundamentale ale dreptului de autor şi ale libertăţii de creaţie”. Ei citează în special „scenarii modificate, colaboratori artistici şi castinguri impuse, filme modificate în montaj de radiodifuzori, alegeri ale muzicii prestabilite".
Aceste practici, „în numele profitabilităţii”, „reprezintă invariabil o formă de cenzură care modifică orice proces creativ”, cred ei. „Ele pun sub semnul întrebării libertatea de experimentare şi ajung să-l facă pe autor invizibil, apropiindu-se periculos de noţiunea de „copyright” care predomină pe piaţa americană”. În tradiţia juridică americană, spre deosebire de Europa, regizorul nu are ultimul cuvânt şi poate pierde controlul asupra destinului operei sale.
În consecinţă, semnatarii cer ca versiunea finală a scenariului, titlul filmului, versiunea finală a montajului sau chiar genericele să nu pot fi modificate fără acordul artistului.
Printre semnatari se numără şi Costa Gavras, Kev Adams, Jacques Audiard, Claire Denis, Nicole Garcia, Alice Winocour, notează News.ro.
Problema respectării drepturilor diferiţilor actori din lanţul de creaţie cinematografică este o problemă arzătoare, dovadă fiind greva scenariştilor care paralizează în prezent Hollywood-ul.
Editor : M.D.B.