V. Voiculescu: Nu vom ţine ţara blocată din cauza cardului
Data actualizării: Data publicării:
Problema informatică a sistemului cardului de sănătate este una gravă, pentru care se caută rezolvarea chiar acum, iar dacă nu va putea fi rezolvată foarte curând vor fi luate în considerare alte măsuri, mergând până la modificarea Hotărârii de Guvern care cuprinde Contractul-cadru, pentru a avea siguranţa că pacienţii îşi pot primi medicamentele, iar medicii pot raporta, a anunţat, miercuri, ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu.
"Problema informatică este una gravă, problema informatică îşi caută rezolvarea chiar acum. Pe de altă parte, dacă problema informatică nu va putea fi rezolvată foarte curând, vom avea în vedere alte măsuri. Alte măsuri printre care, şi luăm în considerare, conform discuţiilor pe care le-am avut cu preşedintele CNAS, chiar acum câteva minute, inclusiv modificarea Hotărârii de Guvern care cuprinde Contractul-cadru pentru a ne asigura că pacienţii îşi pot primi medicamentele, iar medici pot raporta", a declarat ministrul Sănătăţii, citat de News.ro.
Vlad Voiculescu a explicat că în Contractul-cadru există limitări care ar trebui "relaxate" în cazul în care sistemul cardului de sănătate nu funcţionează.
"Există nişte limitări în contract pe care s-ar putea să trebuiască să le relaxăm dacă sistemul informatic pe care l-am pus la dispoziţia spitalelor şi a medicilor de familie şi a farmaciilor nu funcţionează", a spus Voiculescu.
El a adăugat că medicii nu pot fi făcuţi vinovaţi dacă sistemul informatic nu funcţionează, iar pacienţii nu trebuie să sufere.
"Dacă statul are o problemă informatică asta nu înseamnă că oamenii trebuie să rămână fără medicamente sau spitalele fără să poată să deconteze servicii. Dacă nu putem repara sistemul informatic atunci nu o să rămână toată ţara blocată, o să găsim alte metode. Sunt în contact permanent cu preşedintele CNAS, cunosc problema, avem un grup de lucru care se ocupă de asta", a adăugat Voiculescu.
Potrivit ministrului, autorităţile caută soluţii pentru a rezolva problema, înlocuirea sistemului informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nefiind o opţiune.
"Ce facem în acest moment este că ne uităm la posibile soluţii şi aceste posibile soluţii cuprind atât o soluţie informatică, cât şi o soluţie care nu ţine de sistemul informatic dacă nu suntem în stare să îl reparăm pe ăsta destul de curând. Nu cred că aceasta este o soluţie, să înlocuim sistemul informatic al Casei pentru că acesta nu funcţionează în acest moment", a adăugat Voiculescu.
Pe de altă parte, pe site-ul CNAS a fost afişat programul raportărilor, având în vedere că, în perioada în care sistemul cardului de sănătate nu funcţionează în parametri normali, furnizorii de servicii medicale aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate pot acorda asiguraţilor servicii offline.
Potrivit CNAS, serviciile medicale acordate offline vor putea fi raportate şi validate de sistemul informatic în termen de trei zile lucrătoare după cea în care s-a acordat serviciul respectiv, astfel: pentru serviciile acordate în cursul zilei de luni, 10 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până joi, 13 octombrie 2016, ora 23.59; pentru serviciile acordate în cursul zilei de marţi, 11 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până vineri, 14 octombrie 2016, ora 23.59; pentru serviciile acordate în cursul zilei de miercuri, 12 octombrie 2016, raportarea şi validarea se poate face până luni, 17 octombrie 2016, ora 23.59.
Conform datelor Direcţiei Generale Tehnologia Informaţiei din cadrul CNAS, în cursul zilei de marţi, la nivelul întregii ţări au putut fi raportate şi validate circa 50 la sută din serviciile medicale efectuate, în medie, în cursul unei zile normale de lucru.
CNAS precizează că va comunica în timp util furnizorilor de servicii medicale care sunt soluţiile de raportare şi validare a serviciilor efectuate, în cazul în care situaţia actuală se prelungeşte, astfel încât activitatea lor să nu fie perturbată, iar pacienţii asiguraţi să nu aibă de suferit.