Practici ale Roche România privind medicamentele destinate tratării cancerului ar fi adus producătorului francez venituri importante.
Consiliul Concurenței a declanșat două investigații privind un posibil abuz de poziție dominantă al companiei Roche România SRL pe piața anumitor produse oncologice din România, informează instituția printr-un comunicat remis joi Agerpres.
Compania Roche activează în domeniul comercializării produselor farmaceutice, portofoliul său cuprinzând medicamente inovative de înaltă tehnologie, ce se adresează unor arii terapeutice unde există nevoi deosebite, cum ar fi oncologia.
Una dintre investigații vizează un posibil comportament anticoncurențial ce constă în practicarea de către Roche România SRL, în relație cu un distribuitor al său, a unor prețuri cu ridicata mai mari decât prețurile oferite de către Roche România SRL în contextul unor proceduri de licitație privind aprovizionarea cu medicamente a spitalelor.
Cea de-a doua investigație se referă la acte și fapte ale Roche România SRL care au ca posibil efect excluderea de pe piață a variantei generice (mai ieftine) a medicamentului inovativ Tarceva. Tarceva este un medicament produs de Roche, care conține substanța activă Erlotinibum și este utilizat în tratamentul cancerului. Tarceva este inclus în Lista medicamentelor decontate. Medicamentul inovativ este un medicament protejat de brevet când este lansat pe piață. Medicamentul generic conține aceeași substanță activă, în aceeași cantitate ca și medicamentul inovativ, dar nu mai este protejat de brevet.
Medicii promovează interesele producătorilor
"În urma anchetei sectoriale pe piața farmaceutică, finalizată în acest an, Consiliul Concurenței a constatat că medicamentele generice, deși mai ieftine decât variantele lor inovative, nu reușesc să acapareze o cotă de piață semnificativă. În cadrul studiului, autoritatea de concurență a analizat activitățile de marketing și promovare realizate în conexiune cu vânzarea de medicamente și a constatat o posibilă corelare între activitățile de marketing realizate de companiile de medicamente inovative și gradul redus de penetrare al medicamentelor generice. Astfel, deși prescrierea medicamentelor se realizează pe substanță activă și, doar în situații excepționale, justificate, pe denumire comercială, 57% dintre pacienți solicită o anumită denumire comercială ca urmare a recomandărilor medicului, recomandări venite ca urmare a promovărilor intense realizate de producătorii de medicamente inovative", se menționează în comunicat.
În cadrul investigațiilor au fost efectuate inspecții inopinate la sediul companiei Roche România SRL, iar documentele ridicate se află în analiza autorității române de concurență, în cadrul procedurilor specifice.
Inspecțiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel București și sunt justificate de necesitatea obținerii tuturor informațiilor și documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurențiale analizate. Inspecțiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurențial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunțare în ceea ce privește vinovăția companiilor.