Cum stăm cu sănătatea? Deși printre cele mai comune urări pe care și le fac românii este și cea de sănătate, mulți dintre aceștia o privesc de fapt ca pe un bun dat și se feresc să meargă la medic, de teama de a nu descoperi că au vreo problemă. Datele unui studiu efectuat de PALMED arată că 61% din români merg la medic doar atunci când apare o problemă de sănătate, comparativ cu 39% care merg la medic pentru controale frecvente.
Sistemul de sănătate din România este mai orientat cu precădere spre tratare, iar prevenția ocupă un rol secundar. Doar 1,4% din cheltuielile de sănătate reprezintă cheltuielile cu serviciile de prevenție în 2018, comparativ cu procentul de 2,8%, reprezentând media cheltuielilor destinate serviciilor de prevenție la nivelul UE. Pe de altă parte, sectorul privat de sănătate face eforturi pentru schimbarea acestei paradigme, investind în promovarea și conștientizarea de către populație a importanței prevenției, prin creșterea accesului la serviciile medicale, dar și prin campanii de informare.
Un rol cheie îl joacă abonamentele medicale, instrumente care încurajează mersul la medic și efectuarea investigațiilor periodice, prin acces la o rețea națională de unități medicale, mii de medici și asistenți, precum și aparatură performantă.
71% dintre abonați efectuează controale preventive sau de rutină, prin comparație cu 54% din rândul persoanelor fără abonament
Potrivit raportului realizat de EY pentru PALMED „Piața abonamentelor medicale: analiza impactului economic și social în România”, abonații au un comportament mai responsabil în ceea ce privește sănătatea lor, 71% dintre aceștia efectuând controale în scop preventiv, prin comparație cu 54% dintre cei care nu dețin un abonament. Acest comportament este susținut de accesul la îngrijire medicală de calitate, abonamentul oferind până la 90% din investigațiile anuale recomandate, consultații și investigații medicale (laborator, imagistică, radiologie), gratuit sau cu discount, în funcție de tipul pachetului.
„Abonamentele medicale sunt cel mai eficient și accesibil instrument de prevenție în sănătate la momentul actual, ce ajută la identificarea la timp a eventualelor afecțiuni, și la tratarea lor rapidă, cu un consum financiar și emoțional mai mic. Peste 2,5 milioane de abonați au beneficiat de servicii medicale în ultimii 5 ani, pe baza abonamentului, iar acest comportament contribuie la dezvoltarea sănătoasă a business-urilor și economiei românești, fiind totodată benefic pentru degrevarea sistemului public de sănătate”, spune Dorin Preda, Director Executiv, MedLife Group.
Pe piața abonamentelor este încă loc de creștere - la finalul anului 2020 piața adresabilă era de 4,23 milioane de angajați din sectorul privat, potrivit datelor EY.
Medicina viitorului pornește de la prevenție
„În anii următori, vom continua să vorbim tot mai mult despre prevenție, pentru că medicina viitorului înseamnă, de fapt, abordarea unui comportament mai responsabil și mai proactiv, iar în aces sens abonamentele vor avea un rol elementar. Vom vorbi mai mult despre medicina stilului de viață îngrijirea acestuia devenind cheia prevenției și tratamentului bolilor cronice. Nu ne mai raportăm doar la contrale și analize medicale, ci la o conduită integrată, în care sunt integrați parametri precum nutriția, sportul sau mișcarea, dezvoltând soluții personalizate adaptate stilului de viață al fiecărui pacient. Convingerea noastră este că, odată cu integrarea acestui model la nivel național, vom putea contribui la o îmbunătățire importantă a calității vieții pacienților din România. În plus, credem cu tărie că, mai devreme sau mai târziu, toate aceste servicii integrate în abonamente ar trebui să devină deductibile fiscal, deoarece reprezintă un instrument cheie în menținerea sănătății populației și în degrevarea cheltuielilor sistemului public de sănătate”, mai spune Dorin Preda.