„Pentru o viaţă sănătoasă, faceţi mişcare, evitaţi consumul de zahăr şi grăsimi şi spălaţi-vă pe dinţi de cel puţin două ori pe zi”. Astfel de îndemnuri am putea vedea la televizor, dacă CNA acceptă propunerea de a introduce în seria mesajelor de interes public şi unele care fac referire la sănătatea orală. E iniţiativa unui ONG si a unei asociaţii a stomatologilor, în urma unor studii care arată că românii consumă un singur tub de pasta de dinţi pe an, iar unul din zece români nu a fost niciodată la dentist.
„Pentru o viaţă sănătoasă, mergeţi regulat la medicul stomatolog!”. Este unul dintre mesajele pe care activiştii şi medicii stomatologi încearcă să îl introducă în grila obligatorie a mesajelor de interes public, stabilite de Consiliul Naţional al Audiovizualului.
Aproape 70% dintre români nu şi-au făcut un control dentar în ultimul an, iar unul din zece nu a călcat vreodată într-un cabinet stomatologic.
Reporter: Cât de des mergeţi la dentist?
Bătrân: Niciodată, că n-am niciun dinte.
Reporter: Şi nu aţi fost niciodată?
Bătrân: Niciodată.
Reporter: Dar pe dinţi v-aţi spălat?
Bătrân: Pe care dinţi?
Reporter: Înainte să îi pierdeţi.
Bătrân: Păi dacă nu mai sunt?
Altă persoană, alt răspuns.
Reporter: Pe dinţi cât de des vă spălaţi?
Femeie: Câteodată, poate niciodată.
Românii nu sunt prea atenţi la igiena orală, dar nici prea multe cabinete stomatologice nu au la dispoziţie. E o problemă, mai ales în mediul rural. Din totalul de 14.000 de cabinete stomatologice câte erau anul trecut în România, doar 13% funcţionau în sate şi comune.
Mulţi români sunt certaţi cu periuţa şi pasta de dinţi, iar asta se reflectă în frecvenţa cu care cumpără produse pentru igiena orală.
Românii din mediul urban îşi schimbă periuţa de dinţi odată la un an şi jumătate, în condiţiile în care recomandarea specialiştilor este schimbarea periuţei după aproximativ trei luni. Şi mai grav este că românii de la ţară folosesc aceeaşi periuţă de dinţi timp de zece ani şi abia mai apoi o aruncă.
Femeie: „Eh, ştiţi cum e la ţară... totuşi e bine că folosim, sunt alţii care poate nici nu folosesc”.
Studiile recente arată că, în medie, românii cumpără un tub de pastă de dinţi pe an. Nici nu e de mirare că 16% dintre ei au declarat că se simt jenaţi să zâmbească din cauza problemelor dentare.