Începând de anul viitor, românii vor plăti în plus pentru fiecare ambalaj de plastic, sticlă sau aluminiu cumpărat, câte 50 de bani, potrivit unui proiect al Ministerului Mediului. Această sumă reprezintă doar o garanție pe care o vom primi înapoi dacă returnăm în magazine sticlele sau dozele cumpărate, goale și curate. Inițiativa Ministerului vine din dorința de a crește gradul de colecatre și reciclare a deșeurilor din România.
În câteva săptămâni va fi realizat proiectul Hotărârii de Guvern care va introduce o taxă pentru ambalaje, cu scopul de a creşte gradul de reciclare a acestora, a anunțat ministrul Mediului, Tánczos Barna
Potrivit proiectului, romanii vor plati cu 50 de bani în plus pentru fiecare sticlă sau doză cumpărată. Astfel că pentru 4 sticle de plastic, de exemplu, se vor plăti în plus 2 lei. Banii vor fi recuperați atunci când sunt aduse recipientele înapoi în magazine.
Care sunt ambalajele pentru care se va aplica taxa
Acestă garanție se aplică pentru fiecare ambalaj din plastic, aluminiu sau sticlă cu capacitatea de până la trei litri, cu excepția ambalajelor lactatelor. Recipientele pot fi aduse pentru reciclare la orice magazin, urmând ca suma dată pentru garanție să fie înapoiată clientului, fie sub formă de bani, fie sub formă de voucher sau puncte valorice la acel magazin.
"Timpul e scurt, avem presiune uriașă că trebuie să lansăm în 2022 - 1 aprilie e targetul. Vor fi mii de puncte de colectare, trebuie pregătite, autorizate. Să vedem dacă pot fi realizate. Unele reprezintă pericol de incendiu", a explicat Ministrul Mediului.
O să fie un element de motivare, mai spune Barna. "50 de bani înseamnă foarte mult pentru un ambalaj și sunt convins că se va schimba mult mentalitatea consumatorului față de un asemenea sistem. E absolut normal pentru că vom curăța orașul de gunoi, se adună în mod civilizat, se refolosește. E foarte logic și păcat că nu s-a făcut până acum, dar e binevenit", a mai spus acesta.
Sunt și români care nu văd cu ochi buni implementarea acestui proiect: "Dacă omul poate nu are bănuții aia? Poate are bani doar pentru mâncare, nu suntem toți bogați să ne permitem. Dacă în ziua aia ai exact bani pentru ce trebuie să cumperi?"
Există, însă, multe provocări în realizarea sistemului de garanție și returnare, spun reprezentanții Marilor Rețele Comerciale.
"Există mai multe provocări, aș face referire la situația spațiilor pe care le presupune punerea în aplicare. Spații unde e suprafață mică, limitată - probleme pentru reautorizare atât în ceea ce privește siguranța la incendii sau autorizarea sanitară, mai ales în pandemie. În plus, presupune un efort operațional și logistic foarte mare de reautorizare, dar și costuri concrete pentru comercianți. Procesul la prima vedere nu pare complicat, e vorba de amploarea lui", susține George Bădescu, director executiv AMRCR.
Sistemul de garanție care se dorește a fi implementat în România există deja în 10 țări europene, precum Norvegia, Suedia, Estonia și Danemarca. În Suedia sistemul a fost implementat încă din 1984, iar fiecare cetățean de aici aduce înapoi în sistem 177 de ambalaje de doze de aluminiu și sticle de plastic pe an. În Estonia numărul ambalajelor aduse pe an, de fiecare persoană, este ceva mai mare. Oamenii aduc peste 200 de recipiente pentru a fi reciclate.
Editor : Alexandra Andronie