Bulgarii și românii ocupă primele locuri într-un clasament al celor mai înşelaţi consumatori europeni. 16% dintre români au cumpărat cel puțin un produs contrafăcut, potrivit unui studiu publicat de Oficiul UE pentru Proprietate Intelectuală.
Bulgarii sunt pe primul loc în topul celor mai uşor de păcălit europeni. 19% dintre ei au cumpărat un produs contrafăcut.
La mică distanţă se află românii. Studiul realizat recent arată că 16% dintre români au fost induşi în eroare şi au achiziţionat un produs falsificat.
Topul este completat de Ungaria, unde procentul celor înşelaţi este de 15%.
La polul opus, Suedia şi Danemarca prezintă cele mai mici cifre.
Clienţii care au cumpărat jucării, cosmetice, băuturi, aparate electronice, îmbrăcăminte sau chiar pesticide s-au trezit acasă cu mărfuri falsificate.
În pandemie, printre cele mai contrafăcute produse au fost măştile faciale, dar şi alte echipamente personale de protecţie. Cifrele arată că, la nivel global, se comercializează produse farmaceutice falsificate în valoare de 4 miliarde de euro.
În total, produsele contrafăcute reprezintă 6,8 % din importurile Uniunii Europene, iar valoarea lor se ridică la 121 de miliarde de euro. Pe lângă riscurile pentru sănătate, aceste mărfuri duc adesea la încălcări ale securității și la pierderi financiare.
Întreprinderile care dețin drepturi de proprietate intelectuală, precum mărci sau brevete, au raportat o cifră de afaceri mai mică, dar și pierderea avantajului competitiv.
Editor : Georgiana Marina